Na prvý pohľad vyzerá ako úplne nové auto, a keď sa pozorne pozriete na všetky zmeny v konštrukcii, skoro máte chuť tomu uveriť. Stále je to však „len“ hĺbkový facelift, ktorý osemvalcovému britskému kupé prihral napríklad... tak kde začať?
Napríklad zovňajškom. Vantage modelového roka 2024 dostal kompletne nové svetlá Matrix LED a výrazne zväčšenú masku chladiča. Aston Martin to má dokonca spočítané, jej plocha narástla o 38 percent a zvyšuje prietok vzduchu o 29 percent.
Prepracovaná predná časť má byť inšpirovaná modelom One-77, pričom okrem nárazníka sú iné tiež blatníky s ozdobnými štítkami, ktoré rozšírili Vantage o 30 milimetrov. K novým prvkom automobilka zaraďuje takzvané bezrámové vonkajšie spätné zrkadlá, širší zadný nárazník, štandardné 21-palcové kované disky a na mieru namiešaná zmes pre pneumatiky Michelin Pilot Sport S 5 s rozmermi 275/35 R21 vpredu a 325/30 R21 vzadu.
Okrem sériových oceľových brzdových kotúčov s priemerom 400 a 360 mm môžete mať karbón-keramiku, ktorá okrem iného zníži neodpruženú hmotu o 27 kg.
Že skutočne nejde o bežnú modernizáciu, dokazuje napríklad prepracovaná a dozadu posunutá predná priečka, ktorá mení pozíciu upevňovacích bodov predného zavesenia tvoreného dvojitými lichobežníkovými ramenami. Vďaka tomu má byť pevnejšie a o zvýšenie torznej tuhosti tejto časti hliníkovej karosérie sa stará ľahšia a tuhšia vzpera motorového priestoru.
A podobné modifikácie prebehli tiež vzadu. Konštruktéri zdokonalili horné uloženie zadného zavesenia v priečnom smere, takže celá zadná časť Vantage je odteraz tuhšia o 29 percent. Vývojové oddelenie sa zvlášť venovalo aj pevnosti zloženia všetkých tlmičov a sľubuje zvýšenie presnosti v ovládaní, zlepšenie spätnej väzby pre vodiča a celkovo viac kultivovanosti.
Aston k tomu pridáva nové adaptívne tlmiče s väčším rozsahom pásma nastavenia a rýchlejšou odozvou a ovládateľnosti či kontrole pohybov karosérie má prispieť i prakticky ideálne rozloženie hmotnosti medzi nápravami v pomere 50:50.
S ohľadom na vyššie uvedený zoznam úprav vás asi už neprekvapí, čo všetko má za sebou motor. Vantage naďalej ostáva verný štvorlitrovému osemvalcu od Mercedes, ktorý dostal nové vačky s iným profilom, „optimalizovaný kompresný pomer“, väčšie turbodúchadlá a výkonnejšie chladenie.
Výsledkom je 665 koní a 800 Nm, čo sa spolu so skrátením finálneho prevodu v samosvornom diferenciáli (3,083:1) a prekalibrovaním osemstupňovej automatickej prevodovky ZF postaralo o zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 3,5 sekundy. Maximálna rýchlosť je potom nastavená na 325 kilometrov za hodinu, to je o 3 km/h vyššia hodnota v porovnaní s dvanásťvalcom.
Aby auto zvládalo vyššie výkony a posun v dynamike, okrem vylepšeného chladenia Vantage dostal aj modernizované mazanie s dvojnásobne väčším olejovým chladičom, ku ktorému sa dostane o 50 percent viac vzduchu.
Ďalšiu úroveň transformácie objavíte v interiéri. Prvýkrát sa tu objavuje 10,25-palcová dotyková obrazovka so zákazkovou platformou infotainmentu. Zvláda bezdrôtové zrkadlenie telefónov, prináša nové funkcie a konektivitu, ale je zaujímavé, že si Aston Martin aj tak ponechal hromadu klasických hardwarových hmatateľných prvkov.
Pri nastavovaní klimatizácie, vyhrievania či ventilácie sedadiel alebo ovládaní aktívneho podvozka, výfukových klapiek a ďalších drobností môžete stále využiť staré dobré tlačidlá, prípadne otočné ovládače.
Výroba modernizovaného Astonu Martin Vantage by mala začať v najbližších týždňoch a k zákazníkom sa dostane v priebehu druhého kvartálu tohto roka. Oficiálne ceny nepoznáme, britské médiá ale naznačujú, že bude stáť v základe zhruba 165 tisíc libier, teda viac ako 193 tisíc eur.
zdroj: Aston Martin