Moderný infotainment nám ponúka funkcie, o akých naši otcovia vo svojich autách ani len nesnívali. Už to nie je len o autorádiu a jednoduchom, často dokonca nedostatočne podsvietenom prístrojovom paneli, ale aj o mnohých iných funkciách súvisiacich nielen so sledovaním prevádzkového stavu auta na plne konfigurovateľnom digitálnom prístrojovom štíte. Dnes vstupujú do hry podstatne širšie možnosti zábavy, napojenie auta na internet či neraz dokonca aj také „chuťovky“ ako nakupovanie cez e-shopy, rezervovanie miesta v obľúbenej reštaurácii priamo z auta alebo plánovanie dovolenkovej cesty z pohodlia domova a následný online prenos naplánovanej digitálnej trasy priamo do palubnej navigácie v aute. Najmodernejšie infotainmenty sa pritom dajú stále častejšie ovládať už aj hlasom, takže odpadá povinnosť prehnaného sústredenia pri ich ovládaní počas jazdy. Vývoj v tejto oblasti dnes jednoducho napreduje dynamickejšie, než kedykoľvek predtým, v mnohých prípadoch by dokonca nebolo preháňaním ani tvrdenie, že budúcnosť zostupuje do prítomnosti.
Reálny dotyk budúcnosti
Kým v minulosti boli dotykové displeje výsadou skôr luxusných áut, dnes sú neoddeliteľnou súčasťou áut pre masy a stretávame sa s nimi prakticky všetci bez rozdielu. Ruku v ruke s tým napreduje aj ich vývoj, takže čím dlhšie tu s nami podobné systémy sú, tým viac ich automobilky vylaďujú a posielajú na trh ich nové, podstatne intuitívnejšie evolúcie. Dobrým príkladom sú aj autá najpredávanejšej značky na slovenskom trhu. Infotainment štvrtej generácie Škody Octavia totiž prináša úplne novú generáciu palubného infotainmentu, ktorý vie vodičovi a posádke spríjemniť cestu spôsobom, akým to doteraz žiadna iná Octavia nedokázala.
Aj keď panuje všeobecný názor, že za rozšírením dotykového ovládania prostredníctvom veľkých displejov je len šetrenie peňazí zo strany automobiliek, dnes to už zďaleka nie je jediný argument. Stále košatejšie menu jednotlivých palubných systémov jednoducho vyžaduje iný spôsob ovládania nie nepodobný tomu pri dotykových mobilných telefónoch. Na relatívne malej ploche tak dokážeme softvérovo vyvolať niekoľko rôznych zobrazení, usporiadania plochy displeja a z jedného miesta na ploche ovládať prakticky neobmedzené množstvo funkcií.
Hudba z mobilu už nestačí, trendom je internet na palube
Kým v nedávnej minulosti automobilky ohurovali možnosťou zrkadlenia mobilného telefónu na stredovom displeji či prehrávaním hudby z mobilu prostredníctvom palubného audiosystému, dnes to zďaleka nestačí. Trendom doby je byť neustále online, palubné systémy súčasných áut preto disponujú zabudovanou eSIM kartou a non-stop internetovým spojením. Prvým takýmto „always online“ modelom automobilky Škoda Auto bola kompaktná Scala využívajúca už tretiu generáciu palubného infotainmentu. Tajomstvom nie je ani to, že v rámci koncernu Volkswagen bola Scala dokonca prvým koncernovým modelom využívajúcim infotainment tretej generácie, jej majitelia tak užívali výhody a služby, aké žiadny iný zákazník koncernu v tom čase nemal k dispozícii. Jednou z najpraktickejších je aj možnosť individualizácie a prispôsobenia si palubného infotainmentu vlastným požiadavkám.
Prvým autom koncernu VW využívajúcim tretiu generáciu palubného infotainmentu je Škoda Scala. Užívateľ si ho už môže prispôsobiť vlastným požiadavkám.
Práve non-stop pripojenie na internet prináša úplne nové možnosti, ktoré výborne prezentuje aj infotainment v novej generácii modelu Škoda Octavia či elektrickom SUV Škoda Enyaq iV. Jeho architektúra a štruktúra menu sú usporiadané veľmi logicky, stačí sa preto naučiť využívať jeho možnosti naplno a razom zistíte, akým dobrým a užitočným partnerom vodiča dokáže byť. Celé rozhranie je rozdelené do troch základných zón. Prvou je farebný head-up displej pred vodičom, ďalšou digitálny prístrojový štít (obidve zóny prehľadne zobrazujú najmä informácie bezprostredne potrebné pre jazdu) a treťou stredový dotykový displej slúžiaci na detailnejšie nastavovanie palubných funkcií. Pod stredovým displejom je dotyková lišta a panel s tlačidlami. Čaro všetkých spomínaných zón spočíva v tom, že sú nielen ergonomicky rozložené, ale aj konfigurovateľné, teda si ich môžete prispôsobiť tak, aby vám primárne zobrazovali najčastejšie využívané funkcie a to, čo je pre vás počas jazdy dôležité. Stláčaním prehľadne usporiadaných tlačidiel pod stredovým displejom rýchlo vyvoláte rozšírené nastavenia, pričom sa v spodnej časti obrazovky vždy zobrazuje prehľadný pás so základnými nastaveniami. Veľmi užitočným prvkom je aj nastavenie úvodnej obrazovky, na ktorú si, podobne intuitívne ako na mobilnom telefóne, dokážete „natiahnuť“ ikony najpoužívanejších funkcií. Továrenské usporiadanie systému teda nie je záväzné, stačí si ho raz prispôsobiť vlastným požiadavkám a razom máte k dispozícii pomocníka, ktorému podvedome rozumiete a viete v ňom aj počas jazdy vyhľadať vždy všetko veľmi rýchlo.
Na dotykovej lište pod stredovým displejom viete posúvaním jedného prsta pohotovo ovládať hlasitosť audiosystému, alebo napríklad dvomi prstami zoomovať mapu pri navigácii.
Svoje nastavenie si pritom stačí urobiť raz, uložiť ho na vzdialený továrenský server a dokážete ho rýchlo vyvolať v akejkoľvek inej Octavii, do ktorej neskôr sadnete (užitočné, ak napr. v práci striedate viac služobných vozidiel či jedno vozidlo používa viac členov rodiny). Moderný infotainment vám tak dokáže ušetriť čas a zvýšiť komfort šoférovania „cudzieho“ auta, čím vlastne prispieva aj k efektívnejšiemu a bezpečnejšiemu využívaniu zdieľanej mobility.
Ovládanie hlasom
Najnovšou technológiou zjednodušujúcou ovládanie aktuálnych infotainmentov v autách je ich hlasové ovládanie. Stačí vysloviť jednoduché príkazy a systém ich vykoná bez toho, aby ste museli sklopiť zrak či zložiť ruky z volantu. Systémy hlasového ovládania sú relatívne nové, zákazníci sa im preto stále ešte dostávajú „pod kožu“, ako náhle si na ne však zvykneme, rýchlo zistíme, že ovládanie jednotlivých funkcií je až prekvapujúco jednoduché. Automobilka Škoda Auto uviedla v štvrtej generácii Octavie hlasovú asistentku Laura, ktorú aktivujete tlačidlom na volante alebo zvolaním „Ok Laura“. Ale pozor, v tomto prípade nejde o obyčajného „hlasového asistenta“, ale o najnovšiu technológiu inteligentného hlasového ovládania, Laura je teda schopná „počúvať“ váš prízvuk či dialekt a v krátkom čase sa ho dokonca naučiť. A hoci zatiaľ nepodporuje slovenčinu, stačí ak zvolíte český jazyk a postupom času začne akceptovať aj niektoré príkazy v slovenčine. Čím dlhšie budete s Laurou v Octavii komunikovať, tým lepšie si budete rozumieť. Hlasom si už dnes dokážete kompletne nastavovať teplotu v interiéri auta, aktivovať vyhrievanie sedadiel či volantu, ovládať autorádio, zadať cieľovú destináciu v navigácii či dokonca nadiktovať konkrétne telefónne číslo alebo kompletnú SMS správu. Rozsah jednotlivých funkcií ovládaných hlasovými povelmi pritom Škoda Auto neustále rozširuje, ďaleko preto nie je ani doba, keď budeme vedieť hlasom ovládať kompletné menu infotainmentov nových áut.
Hlasová asistentka Laura pozorne sleduje aj vašu výslovnosť, čím dlhšie ju budete používať, tým lepšie bude vašim hlasovým pokynom rozumieť. Už teraz jej však môžete bez problémov nadiktovať povedzme SMS správu, či konkrétne telefónne číslo.
Servis cez internet
Vďaka neustálemu internetovému pripojeniu sa dnes dokážete z ktoréhokoľvek miesta s pokrytím dovolať do callcentra, kde vám poradia s naliehavým technickým problémom či poradia ohľadom vozidla. Automobilka Škoda Auto takto v rámci proaktívnych služieb Care Connect dokonca dokáže odstrániť aj jazykovú bariéru a v materskom jazyku môžete z vozidla komunikovať aj kdekoľvek v zahraničí. V jej prípade sa o komunikáciu a spojenie s call centrom starajú dve tlačidlá – Infolinka a Pomoc na ceste.
Z dnešných áut sa viete vďaka non-stop internetovému pripojeniu spojiť aj s call centrom a riešiť tak nečakané problémy na ceste.
Trochu histórie: Od Nokie 6210i po „always online“
S príchodom mobilných telefónov a rozšírením mobilného signálu začali automobilky riešiť problém, ako šoférovať a nemusieť pritom držať telefón v ruke. Riešenie nazvali handsfree, pričom jeho prvé generácie fungovali tak, že mobilný telefón bol s autorádiom auta ešte spojený káblom. Majitelia škodoviek si mohli prvé handsfree užívať v Octavii prvej generácie, s jej faceliftom v roku 2000 totiž fabrika začala ponúkať handsfree sadu pre Nokiu 6210i. Od roku 2004 však už nebolo treba telefón pripájať k autorádiu žiadnym káblom, Octavia druhej generácie totiž prišla s tzv. Bluetooth handsfree.
V roku 2000 sa v Octavii prvej generácie objavila prvá hadsfree sada pre mobilný telefón Nokia 6210i.
S vývojom a zdokonaľovaním mobilných telefónov začal "mobil" čoraz častejšie slúžiť aj na zábavu a počúvanie hudby. Tomu sa samozrejme prispôsobili aj palubné systémy v autách, v roku 2008 sa tak v Superbe druhej generácie objavuje bluetooth audiostreaming, vďaka ktorému mohla posádka auta počúvať svoju obľúbenú hudbu z mobilu cez reproduktory auta. O rok neskôr sa v aute objavuje USB konektor či možnosť počúvať hudbu cez pripojený iPod,. Rok 2014 následne prináša možnosť zrkadlenia displeja telefónu na obrazovku infotainmentu v aute (Mirrorlink) či sťahovanie jazdných dát a využívanie rôznych aplikácií súvisiacich s autom v mobilnom telefóne (Smartgate).
Pri súčasných autách je integrovaná e-SIM karta s non-stop pripojenie na internet nevyhnutnosťou. Z auta si vďaka tomu viete zaisťiť nielen servisné poradenstvo, ale napríklad aj predpoveď počasia, či nakupovať v e-shopoch. Autá sa skrátka pretransformovali na mobilné domovy a moderné multimediálne kancelárie.
Vývoj sa však nezastavil, v nasledujúcom roku (2015) sa objavuje druhá generácia konektivity pomenovaná Smartlink+, ktorej súčasťou je okrem Mirrorlink a Smartgate už aj podpora technológií Apple CarPlay a Google Android Auto. Od roku 2016 sa objavuje konektivita Škoda Connect, pomocou ktorej je už auto možné čiastočne ovládať aj cez smartfón či inteligentné hodinky. Na diaľku si viete skontrolovať stav paliva v nádrži, zistiť, či ste vozidlo nezabudli zamknúť, nájsť ho na parkovisku či si napríklad z pohodlia domova poslať do navigácie auta mapu dovolenkovej cesty, na ktorú vyrazíte nasledujúce ráno.