Sodíkovo-iónové akumulátory by teoreticky mohli znamenať prielom v elektrickej mobilite. Mali by byť totiž lacnejšie, ako dnes najdostupnejšie LFP batérie a čo je ešte lepšie, z podstaty svojej konštrukcie nie sú závislé od lítia, ktoré dnes drží pod kontrolou hlavne Čína. Ako ďaleko má sodíková batéria do sériovej výroby pre osobné automobily, presne nevieme, ale aktuálne je testovaná v prvom čínskom elektromobile Sehol E10X a o jej produkciu by sa mala starať spoločnosť HiNa Battery z Liyangu v prefektúre Čchang-čo.
Sodíka, ako jedného z hlavných stavebných prvkov takýchto akumulátorov, je samozrejme všade dosť. Ide o najbežnejší alkalický kov, s bohatým zastúpením v zemskej kôre alebo morskej vode a vďaka tomu je tiež ľahko dostupný. Samotná Na-ion batéria (alebo tiež SIB) vo vozidle značky Sehol má kapacitu len 25 kWh, ale ide o mestské mini, takže menší dojazd v jeho prípade asi veľmi nevadí (uvádzaných 252 km je hodnota vypočítaná podľa značne optimistickej čínskej normy, ktorá má od reality dosť ďaleko). Energetická hustota článkov je 140 Wh/kg a celý paket má 120 Wh/kg.
Presvedčí dlhšia životnosť?
Deklarovanými výhodami by mala byť dlhšia životnosť, vysoký nabíjací výkon, ale tiež schopnosť pracovať pri teplotách od mínus 40 do plus 80 stupňov Celzia. Teda aspoň tak to tvrdí výrobca sodíkových batérií. Nevýhodou je potom nižšia energetická hustota, čo by ale tento typ článku chcel dohnať nižšou cenou. HiNa Battery sa konkrétnymi číslami pre automobilový priemysel zatiaľ nepochválilo, takže správy o revolúcii berieme v tejto chvíli s rezervou. Ak Čína prezradí viac, dáme vám vedieť.
zdroj: Teslamagazin