Idea nového lístka v Nemecku vzbudila pozornosť a tamojší politici si od neho už od začiatku sľubovali veľa, nielen z hľadiska sociálneho opatrenia v čase inflácie, ale aj z pohľadu masového prestupu ľudí do verejnej dopravy najmä z áut.
V konečnom dôsledku to malo znížiť množstvo emisií, ktoré vzniká v Nemecku v sektore dopravy. Krajina totiž prekračuje určené limity a vystavuje sa tak hrozbe sankcií, píše portál Euractiv. Nemci si dali za cieľ znížiť celkové emisie o 60 percent najneskôr v roku 2030, východiskovým stavom je v tomto prípade rok 1990.
Koľko emisií sa ušetrí?!
Spolková agentúra pre životné prostredie však počíta s výrazne menším vplyvom nového lístka na nemeckú verejnú dopravu, ako sa pôvodne predpokladalo. Podľa agentúry má dôjsť k ročnej úspore emisií na úrovni 0,5 až 0,6 milióna ton CO2. Do roku 2030 by tak išlo o približne 4,2 milióna ton emisií.
Nemecké ministerstvo dopravy pritom očakávalo, že opatrenie v podobe nového univerzálneho cestovného lístka za 49 eur mesačne do roku 2030 zníži emisie o 22,6 milióna ton. Experti hovoria, že toto čísla je pravdepodobne prehnané a nepodarí sa ho dosiahnuť.
Do úvahy treba vziať i fakt, že nový mesačný cestovný lístok nepomôže každému. Nemecko má 83 miliónov obyvateľov, avšak 27 miliónov občanov nemá dostatočný prístup ku kvalitnej a pravidelnej verejnej doprave použiteľnej na dochádzanie do práce, školy, za lekárom či na nákupy – napokon, majú podobný problém, aký veľmi dobre poznáme aj na Slovensku.
Má výhody aj nevýhody
Okolo univerzálneho regionálneho cestovného lístka je v Nemecku stále živo. Najnovšie prebieha debata na tému jeho možného zdraženia, napríklad na 59 eur mesačne – cestujúci totiž naň prechádzajú z iných foriem cestovného práve, dopravné firmy tým prichádzajú o peniaze.
Navyše, celonemecký regionálny lístok sa dá ľahko kedykoľvek vypovedať bez dlhých výpovedných lehôt. Ukázalo sa, že ľudia túto možnosť aj aktívne využívajú, takže dopravcovia majú ešte viac sťažené plánovanie svojich rozpočtov. Keďže zároveň predajnosť takzvaného „Deutschlandticketu“ kontinuálne rastie, novinka sa do istej miery môže stať obeťou vlastného úspechu. Rok po jeho zavedení, na konci apríla 2024, má mať lístok približne 13 miliónov používateľov.
Zdroj: Euractiv.sk, Tagesschau.de / foto: Deutschlandfunk.de