V dnešnej uponáhľanej dobe sa väčšina z nás cíti pod veľkým tlakom. Tento tlak a ďalšie vonkajšie vplyvy môžu negatívne ovplyvniť psychickú pohodu. Výskumníci v spolupráci s kórejskou automobilkou Hyundai uskutočnili unikátny experiment, ktorý sa zaoberal vplyvom jazdy dynamickým autom na psychiku. Zatiaľ čo väčšina ľudí intuitívne predpokladá, že jazda rýchlym autom môže zlepšiť náladu, tento predpoklad bol teraz potvrdený aj vedeckými dátami. Experiment sa neobmedzil len na meranie nálady, ale skúmal aj možnosť zlepšenia stavu u ľudí trpiacich depresiou.

Čo je to ta zimná melanchólia?

Zimná melanchólia, známa aj ako sezónna afektívna porucha (SAD), je typickou formou depresie, ktorá sa častejšie prejavuje v severských štátoch počas mesiacov, keď je denné svetlo veľmi obmedzené. Ľudia s touto poruchou často trpia symptómami, ako je smútok, únava, strata záujmu o bežné aktivity a zvýšená túžba po spánku a potrave, najmä sacharidoch.

mestoNorsko

"DOJO" a priebeh experimentu

Cieľom experimentu bolo meranie "hĺbky radosti" alebo tzv. "DOJO" - Depth of Joy. Tento nový prístup k meraniu emocionálneho zážitku sa prvýkrát použil práve v tomto experimente, ktorý sa realizoval v spolupráci s automobilkou Hyundai. Experiment využil automobil Hyundai IONIQ 5 N. Pre pripomenutie, vozidlo disponuje výkonom 650 koní a krútiacim momentom 770 Nm. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h zvláda za 3,4 sekundy.

Experiment pozostával z troch hlavných fáz: začiatočné merania pred testovacími jazdami, merania počas jazd a následné hodnotenie dlhodobých účinkov po jazdách. Po každej fáze účastníci vyplnili dotazník a ich biometrické dáta boli zhodnotené.

Experiment zahŕňal širokú škálu biometrických meraní a údajov. Tím výskumníkov použil model z oblasti neurovedy na hodnotenie emocionálnych reakcií účastníkov, ktorý pracuje s dvoma hlavnými dimenziami: valenciou (pozitívne/negatívne vnímanie zážitku) a vzrušením (intenzita zážitku).

Hypotéza

V hypotéze tímu sa predpokladalo, že počas jazdy dôjde k merateľnému posilneniu pocitov radosti v oboch dimenziách emočnej odpovede - valencii a vzrušení. Okrem náhleho zvýšenia intenzity zážitku počas jazdy sa očakávalo aj dlhodobé zlepšenie celkového duševného stavu účastníkov po skončení experimentu.

TestingGroup

Pozitívne zistenia experimentu

Kvantitatívna analýza ukázala, že 75 % vodičov prejavilo po testovacích jazdách výrazne pozitívne emocionálne reakcie. Priemerný nárast intenzity radosti u účastníkov dosiahol až 28 % voči pôvodnému stavu, pričom podiel pozitívnych reakcií sa priblížil až k 67 %. Tieto výsledky naznačujú, že jazda s dynamickým automobilom dokáže vyvolať pozitívne emočné reakcie.

Kvalitatívne dáta jednoznačne podporili tento pohľad. Až 87,5 % účastníkov experimentu vo vyplnených dotazníkoch uviedlo, že ich nálada po jazde s vozidlom výrazne vzrástla. Tento súlad medzi subjektívnymi pocitmi účastníkov a zmeranými fyziologickými reakciami potvrdil, že jazda s dynamickým vozidlom prispieva k zlepšeniu duševného stavu jeho vodičov. Tieto zistenia poskytli presvedčivý dôkaz fungovania konceptu merania hĺbky radosti ako teoretického rámca na zisťovanie emočných reakcií na zážitky z jazdy. Experiment tiež dokázal, že jazdenie s dynamickým autom pomáha k zlepšeniu psychického stavu aj keď trpíte depresiou.

Zdroj: Hyundai