Zadýchaný zabávač? To nie...
Mazda MX-5 je skvelé auto. Ak vás natoľko nezaujala, najmä pomerne nízkym papierovým výkonom, skúste sa na nej previesť. Jazdou je to láska na prvý pohľad (alebo posed), o to viac v poslednej generácii ND. Aj tých koní má tak akurát a tandem podvozok-motor tvorí vyvážený ideál. Ale všetci vieme, ako to je. Chceme stále viac. A to aj na poli výkonu. Koníky pod kapotou, ktoré pred tým stačili, by ste najradšej nadopovali steroidmi.
To isté spravili ľudia z firmy BBR. Pomerne malý 1,5 l motor Mazdy MX-5 nadopovali turbodúchadlom. Výsledok? Namiesto atmosférických 131 koní prichádza stádo 212 fúkaných žrebcov! To je už na malú mašinku veľmi fajn hodnota a oproti 245 koňom kitu pre 2,0 l SkyActiv to môže byť výhoda. 30 koní navyše by mohlo výraznejším spôsobom rozhádzať krásnu vyváženosť malej Mazdy. Navyše, 1,5 l SkyActiv-G točí vyššie otáčky ako dvojliter. Je to tak aj pri „sériových“ motoroch, kedy by ste pri dvojlitri čakali výraznejšiu výkonovú špičku. On ten hajzlík obmedzovač vám to zatrhne pri pomerne nízkych 6 800 ot/min (sériový motor). Obom motorom v BBR posunuli maximálne otáčky do vyšších sfér.
Upravený roadster váži iba 1065 kg. Na tonu tak pripadá okolo 200 koní, čo je mimoriadne svieže číslo. S prepĺňaním samozrejme stúpol aj krútiaci moment. Motor disponuje 270 Nm pri 4150 ot/min.
Priestor pre viac sily
Koľko paráda stojí? Celý kit ohodnotili na približne 6000 libier. V cene je všetko, aj práca. Nechýba Intercooler a turbo je twin-scroll typu. Nastavenie riadiacej jednotky ECU a palivových máp spolu s tlakom turba je podľa firmy „konzervatívne“ a veľmi pod limitom toho, čo zvládne turbodúchadlo a mimoriadne podarený SkyActiv-G agregát. Jednoduchými úpravami je možné zo systému vyžmýkať oveľa viac. Stálo by to za to?
Mazda MX-5 turbo (2,0 l SkyActiv-G) po boku brata a rivala, Fiat 124 Spider.
Zdroj: carthrottle
Foto: BBR, autoexpress, carthrottle, carmagazine