Keď si kupujete kedysi výkladnú skriňu luxusnej značky, musíte počítať s vyššími nákladmi. Ale dať za jeden diel viac, ako za celé auto? To už môže byť trocha moc aj pre zarytých fanúšikov. BMW 760i generácie E6x je prvým dvanásťvalcom od BMW s priamym vstrekovaním paliva. A tu prichádza ten problém.

Každý priamovstrekový motor potrebuje vysokotlaké čerpadlo, ktoré tlačí do palivovej lišty viac ako 100 bar (bežný nepriamovstrekový benzínový motor má malé dopravné čerpadlo, ktoré natlačí lištu pred vstrekmi na približne 3 až 4 bary). Z tohto dôvodu je takáto súčiastka zákonite drahšia, ako druhá spomínaná. Spolu s tým prichádza na scénu aj jedinečnosť motora, ktorý nájdeme len v tejto sedmičke generácie E6x a pár modeloch Rolls-Royce (tým sa ale asi ani nedá chváliť, žeby to bolo rozšírenejšie). Ani to by však nemuselo hneď znamenať tragédiu.

Toto je spomínané čerpadlo.

Ja som si situáciu z USA najprv overil v BMW katalógu dielov, ktorý je bežne dostupný na internete. Tam toto čerpadlo s OEM číslo výrobcu 13517560364 malo cenu niečo cez 1600 eur, čo väčšinou sedí s cenami dielov v BMW bez DPH a po nejakej malej zľave. Tak som si pomyslel, že je to teda len špecialita trhu v USA. Pre istotu som si to ale ešte overil cez partslink, ktorý združuje veľkú časť výrobcov, má prístup k cenám v ich databáze, zadal som tam toto OEM číslo a nestačil sa čudovať.

A tu je jeho cena bez DPH pre koncového zákazníka bez zľavy. V realite sa môže ešte o pár % líšiť (ale hore, nie dole).

Čerpadlo za 11 tisíc eur!

Nebolo to 15 tisíc dolárov, ale cena bez zľavy a DPH je 8976 eur. Ak k tomu pripočítame aj našu 23 % DPH, tak sme na 11 040 eur. A to je prosím pekne cena za celé auto, ktoré si dnes viete kúpiť aj za 7 tisíc eur (aktuálne na predaj na Slovensku). Chápem, že takýto prípade bežne nastane v prípade lacných vozidiel, nečakal som ho však v prípade takto drahého modelu a len jednej malej súčiastky. Ak by toľko stál celý motor z BMW, alebo aspoň blok s nastrojenými hlavami, tak to pochopím. Tu však asi dochádzajú zásoby a spolu s tým ide hore aj dopyt. Prípadne sa vyjadrite v diskusii, čím to je podľa vás spôsobené.

Zdroj: thedrive