Ministerstvo dopravy má niekoľko možností ako financovať stavbu dôležitých úsekov diaľnic a rýchlostných ciest. Môže si požičať, alebo stavať cez PPP projekt. Horším variantom je utlmenie výstavby.
Tri miliardy na stavbu dôležitých ciest v najbližších rokoch teda chýbajú. V štátnom rozpočte ich však nenájdeme. Ministerstvo dopravy nemá tieto prostriedky vyčlenené. Pritom NDS so stavbou týchto úsekov počíta. Ide najmä o dostavbu kľúčových úsekov na diaľnici D1 a D3. Podľa Kóňu je nutné hľadať peniaze inde. Buď si štát na stavbu požičia, alebo ju bude financovať prostredníctvom PPP projektov. Rozhodnutie bude musieť spraviť budúca vláda. Verejnosť však nie je projektom PPP naklonená. V minulosti štát takto financoval stavbu rýchlostnej cesty R1 okolo Nitry. Odborníci však upozornili, že bola výrazne predražená. No v prípade dobre nastavenej súťaži PPP projektu môže z výsledku štát ťažiť, pretože ekonomické prínosy dostavby diaľnice môžu prevýšiť náklady na stavbu. Navyše cena môže byť nižšia, než očakávaná. Aj v prípade obchvatu Bratislavy (D4 a R7) vyhral tender dodávateľ, ktorý ponúkol takmer tretinovú cenu oproti odhadu ministerstva dopravy. Navyše stavebná firma sa musí starať dlhé roky aj o údržbu diaľnice. Preto je v záujme stavbárov, aby ju vybudovali kvalitne.
Ďalšou možnosťou je stavbu diaľnic a rýchlostných ciest razantne obmedziť. „Faktom je, že na diaľnice nám chýba spomínaných šesť miliárd, ktoré bude nutné nájsť, alebo súčasné tempo výstavby diaľnic výrazne utlmiť," povedal Kóňa pre HN. Z dlhodobého hľadiska to však nemusí byť správnou voľbou, pretože niektoré regióny potrebujú kvalitnú infraštruktúru pre prilákanie investorov.
Ministerstvo dopravy pritom musí hľadať financie aj na obrovskú opravu ciest 2. a 3. triedy. Premiér minulý rok sľúbil, že dá opraviť 1000 kilometrov ciest. Podľa odborníkov je však nutné zrekonštruovať minimálne 5400 km ciest, čo môže stáť až pol miliardy eur.
Zdroj: hnonline