Téma maximálnej povolenej rýchlosti na diaľniciach je stará snáď ako diaľnice samotné. A hoci je dnes považovaná za akýsi zlatý štandard rýchlosť 130 km/h, sú krajiny, kde už dnes platia iné pravidlá. Asi najlegendárnejšie je v tomto Nemecko, ktoré zubami, nechtami bráni svoje tradície a na vybraných úsekoch stále ponecháva neobmedzenú max. rýchlosť. Pravdou však je, že týchto úsekov v mene bezpečnosti postupne ubúda a v krajine silnejú tlaky na celorepublikové obmedzenie max. povolenej rýchlosti na štandardných 130 km/h. Ako sa však zdá, ani stotridsiatka by nemusela znamenať koniec obmedzovaniu rýchlostí. Po bezpečnosti totiž nastupuje ako ďalší argument ekológia. A tá je ešte nekompromisnejšia.
Zjednotená EÚ
Ekológia je dnes téma č. 1 a je schopná si podriadiť si takmer všetky oblasti každodenného života. Vrátane dopravy. Stále častejšie sa začína hovoriť o obmedzovaní maximálnej povolenej rýchlosti, či už v obciach, mimo nich, či dokonca na hlavných diaľničných koridoroch. Zatiaľ skôr na úrovniach jednotlivých členských štátov EÚ, čoho dôkazom je najnovšie Francúzsko. Na jeho území sa rozpútala bitka o zníženie tempa 130 km/h na 110 km/h, ktoré presadzuje nová premiérka krajiny (bývalá ministerka životného prostredia Elisabeth Borneová). Jej návrh má samozrejme veľa oponentov, argument ochrany životného prostredia je však účinný a tak je podľa agentúry Reuters už len otázkou, či príde zníženie na 110 km/h, alebo na menej radikálnych 120 km/h. V rovnakých intenciách sa však začína uvažovať aj na celoeurópskej úrovni, pričom tu už poslanci argumentujú zároveň bezpečnosťou aj ekológiou. A hoci je všetko zatiaľ v rovine teórie, zdá sa, že celoplošné zníženie diaľničnej rýchlosti nájde v Európskom parlamente plnú podporu. Ekológovia aj zástancovia elektromobility by podobný krok uvítali, pravdou však je, že jeho prijatie by výrazným spôsobom obmedzilo aj emisie zo spaľovacích motorov áut na diaľniciach. Či sa však k tomuto kroku EÚ odhodlá ešte pred rokom 2035, kedy sa pravdepodobne úplne skončí predaj spaľovacích motorov, nie je v tejto chvíli jasné.
zdroj: Reuters