Pozícia veľkého luxusného SUV je pomerne významne zjednodušená tým, že cieli výlučne na priaznivcov elektrickej mobility. Klienti, ktorí aj kvôli Tesle nie sú tak jednostranne orientovaní na tradičných výrobcov a nemajú problém zvážiť nákup produktu mimo európsky rybník.

Doma Voyah Free aj ako hybrid, v Európe len elektromobil

Mimochodom, na domácom čínskom trhu je päťdverové Free aj s hybridným pohonom, v ktorom malá spaľovacia jednotka slúži na dobíjanie trakčného akumulátora. Pre Európu je však určená len batériová verzia.

Mimochodom, na domácom čínskom trhu je päťdverové Free aj s hybridným pohonom, v ktorom malá spaľovacia jednotka slúži na dobíjanie trakčného akumulátora. Pre Európu je však určená len batériová verzia.

Nápravy na hliníku a vzduchu

Základom je modulárna platforma ESSA (Electric Smart Secure Architecture) a je nutné dodať, že si konštruktéri dali celkom záležať. Voyah má vďaka snahe znížiť neodpruženú hmotu kompletne hliníkové zavesenie tvorené vpredu dvojitými lichobežníkovými ramenami, vzadu multilink a z alumínia sú vyrobené tiež oba pomocné rámy.

O komfort jazdy sa stará príplatkové adaptívne vzduchové odpruženie ponúkajúce zmenu svetlej výšky v rozsahu až 100 milimetrov, pričom Free upravuje pozíciu voči asfaltu aj automaticky v závislosti na okamžitej rýchlosti. Pri (bezkľúčovom) odomykaní si navyše môžete v rámci profilu nastaviť konkrétnu polohu, aby sa vám nastupovalo čo najpohodlnejšie.

O pohon vozidla sa stará dvojica elektromotorov. Každý má na starosti jednu nápravu a vďaka štvorkolke i možnosti zodvihnúť zavesenie si Free (v závislosti na použitých pneumatikách a odvahe majiteľa) trúfne i na jazdu mimo spevnený povrch.

Takmer 500 koní, 750 Nm, pohon 4x4 a stovka za 4,4 sekundy

Výrobca uvádza systémový výkon 360 kilowattov, teda 490 koní a maximálny kombinovaný krútiaci moment 750 newtonmetrov. Pri pohotovostnej hmotnosti 2340 kg to stačí na štandardizované zrýchlenie z miesta na stovku za 4,4 sekundy a elektronika obmedzuje najvyššiu rýchlosť kvôli extrémnemu vybíjaniu na 200 kilometrov za hodinu.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Značka Voyah používa akumulátory svetového mena a kvality CATL

Obe pohonné jednotky zásobuje energiou lítiovo-iónová batéria s kapacitou 106 kWh (z toho 100 kWh využiteľných), ktorá znesie nabíjanie jednosmerným prúdom s výkonom 120 kW a z 20 na 80 percent sa dostanete za 45 minút. Na palube je potom integrovaná nabíjačka s výkonom 11 kW. Výrobca uvádza kombinovaný dojazd podľa metodiky WLTP rovných 500 kilometrov, zároveň ale tvrdí, že v meste sa akčný rádius vďaka rekuperácii predĺži až na 735 kilometrov. Tomu zodpovedá uvádzaná priemerná spotreba 20,2 kWh/100 km, respektíve 15,5 kWh na 100 km.

Napriek dĺžke takmer 5 m nemá 7-miestnu verziu

Len pre poriadok dodávame, že tu hovoríme o aute s dĺžkou 4905 mm, výškou 1645 mm, šírkou 1950 mm a rázvorom 2960 mm. Zaujímave je, že Voyah ponúka výlučne päťsedadlový model, takže Free má základný objem batožinového priestoru 560 litrov, ktorý sklopením zadnej lavice zväčšíte na 1320 litrov. Ak vám to nestačí, frunk (teda predný kufor) pridáva ďalších 72 litrov na drobnosti.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 5 obrázkov

Pokiaľ ide o zaťaženie, posádka má k dispozícii 605 kg a strecha znesie 75 kg. K tomu výrobca ponúka možnosť pripojiť na guľu nebrzdený príves s hmotnosťou 750 kg, ak máte brzdený, môže mať až dve tony.

Prístrojovka má 3 výsuvné displeje

Čo vás čaká po otvorení dverí a nastúpení, lepšie ako slová demonštruje priložené video a fotografie, za všetky detaily ale môžeme spomenúť jednu zvláštnosť, ktorú v iných autách nenájdete. Free má (samozrejme elektricky) výsuvnú celú hornú časť palubnej dosky s tromi integrovanými 12,3-palcovými displejmi. Či to dáva zmysel, posúďte sami, automobilka ale hovorí, že sa v športovom režime cely panel vráti na svoje miesto kvôli zlepšeniu výhľadu a minimalizácii zobrazených informácií, aby sa vodič mohol lepšie sústrediť na jazdu.

Keď už sme pri samotnom šoférovaní tohto auta, mali by sme dodať, že Voyah prešpikoval model Free všetkými dostupnými i mysliteľnými bezpečnostnými i asistenčnými systémami, ktoré by mali spríjemňovať a uľahčiť každú jazdu.

V základe má veci, za ktoré si pri prémiovkách priplácate

V základnej výbave preto nájdete kompletne diódové svetlá, kamery s 360-stupňovým záberom a parkovacím asistentom, volič šiestich jazdných režimov, systém nočného videnia s dosahom 150 metrov a 95-percentou mierou rozpoznávania prekážok, nechýba technika udržovania v jazdnom pruhu, adaptívny tempomat, automatické brzdenie, rozpoznávanie dopravných značiek či akustický systém upozorňujúci chodcov na prítomnosť auta. K tomu pridajte ešte polo-autonómne režimy jazdy v kolónach a na diaľnici, a aby sme nezabudli, Free dostalo 20-palcové hliníkové disky.

Komfort rozširuje elektrická parkovacia brzda, elektrické ovládanie piatych dverí, výsuvné kľučky, bezkľúčové odomykanie a štartovanie, dvojzónová automatická klimatizácia s chladenou schránkou pred spolujazdcom, bluetooth alebo sedadlá, ktoré si zaslúžia samostatnú zmienku.

Voyah hovorí, že používa len takzvané vegánske čalúnenie, takže pravú kožu nečakajte, ale predné sedačky máte za príplatok s elektrickým ovládaním, vyhrievaním, ventilovaním a masážnou funkciou. Nájdete ich v rámci takzvaného Option Paketu 1, ktorý obsahuje tiež spomínaný vzduchový podvozok.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 4 obrázkov

Panoramatická strecha má nastaviteľnú priehľadnosť

Bez príplatku máte naopak laminované zelené sklá znižujúce hluk a teplotu a predné okná majú navyše hydrofóbnu povrchovú úpravu schopnú minimalizovať zahmlievanie. Pozoruhodná je tiež panoramatická strecha s elektronicky nastaviteľnou priehľadnosťou a keď už spomíname príjemné drobnosti pre posádku, nemali by sme vynechať bluetooth, pripojenie 5G, palubnú wi-fi, digitálne rádio, audiosystém s ôsmimi reproduktormi, ktoré Voyah na prianie rozšíri na 10 kusov, ale štandardne dostanete tiež online navigáciu, streamovanie hudby cez Spotify alebo možnosť digitálneho záznamu jazdy.

Toto všetko "len" za 90 tisíc eur

Iste, z popisu, obrázkov a schopností musí byť každému zrejmé, že to nie je ľudové auto. Naopak, každý triezvo uvažujúci človek musí automaticky očakávať ceny nad 100 tisíc eur. Aj tu má čínske auto príjemné prekvapenie. Ceny Voyah Free začínajú na akciových 85 990 eur (do júla 2023). S paketom Option 1 stojí 88 490 eur a Option 1+2 vychádza na 89 990 eur. K plne vybavenému autu si potom môžete objednať už len metalický lak za 690 eur. Za uvedené čiastky dostanete záruku 10 rokov na prehrdzavenie karosérie, 8 rokov alebo 150 tisíc kilometrov na baterku a 5 rokov alebo 100 tisíc kilometrov na auto ako také.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 27 obrázkov