Že ste dlhšie nepočuli o autách na CNG? Stlačený zemný plyn sa – napriek jeho niektorým vyhodám – ukázal z hľadiska masového automobilizmu ako slepá ulička. CNG sa však ujalo v Dopravnom podniku mesta Martin. Jeho flotila 35 CNG autobusov využíva novú plniacu stanicu. Nachádza sa v Martine na ulici Československej armády a prístupná je aj pre širokú verejnosť.
„V porovnaní s naftovými autobusmi produkujú autobusy na alternatívne palivo CNG menej škodlivých emisií a menej hluku. V tomto roku otvárame už tretiu plniacu stanicu a na príprave ďalších troch aktuálne pracujeme,“ uviedol šéf SPP Miroslav Kulla.
Nová stanica v Martine je 19. verejná CNG stanica na Slovensku. Motoristom je prístupná 24 hodín denne. V samoobslužnom režime tu môžu naplniť CNG na 3 výdajných stojanoch s koncovkou NGV1. Tento rok pribudli aj ďalšie dve stanice CNG, konkrétne na rýchlostnej ceste R1 v oboch smeroch na odpočívadlách Pohranice Sever a Juh pri Nitre. Ide o plniace, resp. čerpacie stanice Slovnaft, ktoré ponúkajú aj iné palivá.
Nová plniaca stanica CNG v Martine.
V Nemecku počty klesajú
Zatiaľ čo SPP avizuje otváranie nových staníc, hoci nie masové, v automobilovej veľmoci Nemecku vidno na celkových číslach skôr trend zatvárania čerpacích staníc na CNG. Svoje najlepšie obdobie tu dosiahli okolo roku 2016, kedy ich v celej krajine bolo viac než 900. V tomto roku sa ich počte drží na úrovni okolo 800 staníc – jeden zo zdrojov uvádza číslo 793 čerpačiek.
Vozidlá CNG dokážu znížiť náklady na palivo o 20 až 40 % v porovnaní s benzínovým pohonom a o 10 až 20 % v porovnaní s naftovým pohonom, pričom zároveň vykazujú nižšiu hladinu hluku o 10 až 15 dB, uvádza SPP. Zásadným problémom je slabá infraštruktúra – v porovnaní s LPG či konvenčnými palivami ako nafta a benzín je 19 čerpačiek žalostne málo, a to aj na rozlohou menšiu krajinu, ako je napríklad Slovensko.
Zdroj: Statista, SPP