V roku 2024 vyrobili štyri továrne na Slovensku súhrnne 993 tisíc automobilov, pričom medziročne ide o 8-percentný pokles. Naša krajina však naďalej ostáva na špičke v počte vyrobených áut na 1000 obyvateľov, za rok 2024 to vychádza na 182 vozidiel. Aj keď vlani produkcia klesla, už v tomto roku ZAP očakáva nárast výroby až na približne 1 150 000 áut. V najbližších rokoch pomôže túto štatistiku zvýšiť Volvo Košice, otázne však je, ako na tom budú ostatné závody.
Pomôcť by mohli tiež nové modely v PSA Trnava, kde sa v roku 2024 produkcia práve znížila. Celkový sektor automotive na Slovensku priamo zamestnáva viac ako 165 tisíc ľudí a nepriamo na ňom participuje až 244 tisíc pracovníkov. Na celkových tržbách v priemysle sa automobilový sektor podieľa až 49,5 %. Aj preto zaznela kritika súčasného stavu, ktorý vláda nerieši, aj keď by mala.
Kvôli možnému zavedeniu ciel zo strany USA a Číny hrozí postupný prepad výroby, ktorý by Slovensko mohol poriadne „zabolieť“. V kontexte súčasných tém tiež zazneli nevyhnutné podmienky na udržanie nových investiícii, ktoré prichádzajú takmer výlučne (až 93 %) z troch hospodárskych „priestorov“, teda z krajín EÚ, Veľkej Británie a USA. Zahraničnopolitická orientácia by teda mala podľa ZAP ostať stabilná a sústrediť sa práve na tieto tri lokality.
Nové podmienky budú brzdiť investície
Kritika zaznela tiež na nový konsolidačný balík, napríklad transakčnú daň, zvýšenie DPH na 23 % či zvýšenie korporačnej dane, ktorá tiež zhoršuje podnikateľké prostredie a možné nové investície. Podľa šéfa ZAP, Alexandra Matušeka, potrebujú naštartovať dialóg s vládou a začať hľadať riešenia, keďže so susednými krajinami sme najmenej atraktívni.
Zaostávame tiež v oblasti rozvoja elektromobility, kde patríme medzi 5 najhorších krajín v počte registrácii čisto batériových áut a plug-in hybridov v roku 2024 v EÚ. Podieľ elektromobilov bol vlani len 2,5 %, PHEV 2,4 %. Aktuálne máme 2223 nabíjacích staníc, to je medziročný nárast o 22,9 %.
V roku 2024 úrady zaregistrovali 106 134 vozidiel, čo opäť nárast o 4,2 %. Tomu dopomohol aj strach zákazníkov z novej DPH, december a štvrtý kvartál 2024 mali druhý najlepší výsledok od vzniku samostatného Slovenska. Podľa viceprezidenta ZAP SR, Pavla Prepiaka, sme na Slovensku s podielom 2,38 % a zaregistrovaných 2227 nových elektromobilov na poslednom mieste medzi krajinami EÚ.
zdroj: ZAP