Európsky parlament prijal nové požiadavky na povinné budovanie infraštruktúry nabíjacích staníc v členských štátoch EÚ. Poslanci Európskeho parlamentu totiž odhlasovali, že od roku 2026 musí byť v krajinách EÚ (všetkých, bez výnimky) každých 60 km nabíjacia stanica. A nielen pre osobné, ale aj nákladné autá a autobusy. Novinka by sa samozrejme týkala len hlavných cestných ťahov, nie všetkých ciest bez rozdielu kategorizácie ciest. Nové pravidlá sú súčasťou balíčka Fit for 55, ktorý zosúlaďuje európsku legislatívu s klimatickými cieľmi do roku 2030.

Vodík každých 100 km

„Stratili sme päť, šesť rokov, infraštruktúra pre alternatívne pohony k spaľovacím motorom musí byť preto veľmi naliehavo rozšírená,“ komentuje hlavný vyjednávač Európskeho parlamentu Ismail Ertug. „Meškanie spôsobilo to, že doterajší zákon bol len smernicou. Nový zákon však bude nariadením, čo znamená, že po prijatí bude okamžite platiť vo všetkých členských štátoch EÚ. Najväčším problémom EÚ sú niektoré jej členské štáty a súčasný stav je toho opäť dôkazom,“ dodal Ertug.  Hlavný vyjednávač chcel byť ešte tvrdší, v tomto prípade však nezískal podporu kolegov poslancov. „Svojich kolegov som sa snažil presvedčiť o sankčnom mechanizme. Tento návrh by otvoril možnosť uložiť krajinám EÚ pokutu 1000 eur za každú chýbajúcu nabíjaciu stanicu,“ opísal podstatu svojho návrhu Ertug. Nové pravidlá by zároveň prikazovali prevádzkovateľom nabíjacích staníc zjednodušiť ich obsluhu, zjednotiť platby a zobrazovať aktuálnu cenu za kWh. Nové nariadenie sa zároveň týka aj infraštruktúry na tankovanie vodíka, s tým rozdielom, že vzdialenosť medzi jednotlivými vodíkovými stanicami by mala byť zväčšená na 100 km.

zdroj: Euractiv