Teslu môžete nabíjať aj doma, no s účinnosťou len 81,4%
Tesla hovorí, že účinnosť ich nabíjačky je 91%. V skutočnosti dosahuje účinnosť len 81,4%!
Rob a jeho pokus
Rob urobil pokus, nechal si doma nainštalovať zásuvku NEMA 14-50, ktorú môže použiť pre spotrebiče s odberaným prúdom až 50 A. K nej pridal certifikovaný merač spotreby. Mesiac sa vozil a Model S nabíjal doma na nočný prúd. Počas experimentu prešiel 3890 km, zaznamenal spotrebu auta pomocou palubného počítača Tesly a celkovú spotrebu energie, ktorú mu ukázal merač spotreby. Automobilka hovorí, že ich nabíjačky majú účinnosť 91%. Ale Rob počas pokusu prišiel na niečo iné. Zistil, že nabíja s účinnosťou 81,4%, čo je takmer o 10% menej ako udáva Tesla!
Mesačne prejazdené | 3890 km |
Energia spotrebovaná autom | 728 kWh |
Priemerná spotreba | 0,187 kWh/km |
Energia spotrebovaná nabíjačkou | 894 kWh |
Reálna účinnosť nabíjania | 81,4% |
Rozdiel medzi účinnosťou nabíjania 91% a 81,4% predstavuje mesačne asi 10 eur
Bol zvedavý, o koľko je nabíjanie Modelu S drahšie oproti tomu, čo udáva výrobca. Začal počítať, a dospel k výsledku, kde pri účinnosti nabíjačky 81,4% zaplatí za elektrinu v prepočte o 11,27 eur viac. Ale to je Amerika, o koľko viac zaplatíte na Slovensku? Zoberme si takú istú situáciu, teda 3890 km za mesiac, len so slovenskými cenami. Predpokladajme, že aj u nás by mala nabíjačka účinnosť 81,4% a nabíjame nočným prúdom. Za mesiac zaplatíte za energiu, ktorou ste kŕmili auto 97,45 eur. Ak by mala nabíjačka účinnosť sľubovaných 91%, vyšlo by vás to na 87,20 eur. Vaše náklady sú teda vyššie o 10,25 eur.
USA | USA | Slovensko | Slovensko | |
---|---|---|---|---|
Účinnosť | 81,4% | 91% | 81,4% | 91% |
Energia spotrebovaná nabíjačkou | 894 kWh | 800 kWh | 894 kWh | 800 kWh |
Cena za kWh | 0,1199 eur* | 0,1199 eur* | 0,109 eur** | 0,109 eur** |
Cena spotrebovanej energie | 107,19 eur | 95,92 eur | 97,45 eur | 87,20 eur |
Rozdiel 81,4% a 91% účinnosti | 11,27 eur | 10,25 eur |
*prerátané kurzom 0,75 eur za 1 usd
**použitá sazba DomovNočnýPrúd DD3 z ponuky ZSE
Aj keď za nabíjanie zaplatíte viac ako hovorí výrobca, v porovnaní so spaľovacími motormi stále ušetríte
Model S v porovnaní s autami so spaľovacími motormi výrazne šetrí, rozdiel nákladov na jazdenie dosahuje mesačne rádovo stovky eur!
10 eur mesačne síce nie je strašná suma, ale ak by ročne ušetrili 120 eur, tak by ste sa potešili. Tesla však hovorí, že s ich autom budete aj tak jazdiť najlacnejšie. Je to skutočne pravda? Áno, je! Porovnal som Teslu Model S s BMW 535d, ktoré zatupuje diesel, Mercedesom E 400 a Porsche Panamera ako zástupcov benzínových motorov. Výsledok ma prekvapil, aj keď som pri spaľovacích motoroch použil kombinovanú spotrebu udávanú automobilkami. BMW 535d vychádza mesačne na palive takmer o 200 eur drahšie ako Tesla Model S, Mercedes E 400 si vypýta o vyše 300 eur viac a pri Porsche Panamera je to takmer 400 eur!
Tesla Model S | BMW 535d | Mercedes E400 | Porsche Panamera | |
---|---|---|---|---|
Cena od | 62 400 eur | 59 400 eur | 57 090 eur | 84 405 eur |
Výkon | 362 k | 313 k | 328 k | 310 k |
Mesačne prejazdené | 3890 km | 3890 km | 3890 km | 3890 km |
Priemerná spotreba | 0,187 kWh/km | 5,6 l/100km | 7,1 l/100km | 8,4 l/100km |
Spotreba mesačne | 894 kWh | 217,84 l | 276,19 l | 326,76 l |
Cena za jednotku | 0,109 eur/kWh | 1,360 eur/l* | 1,489 eur/l** | 1,489 eur/l** |
Mesačné náklady | 97,45 eur | 296,26 eur | 411,25 eur | 486,55 eur |
Rozdiel voči Modelu S | 198,82 eur | 313,80 eur | 389,10 eur |
*cena 51 cetánovej nafty na ČS Slovnaft k 25. 7. 2014
**cena 95 oktánového benzínu na ČS Slovnaft k 8. 8. 2014
Tesla Model S aj s účinnosťou nabíjačky 81,4% stáli patrí na prvú priečku, čo sa týka nákladov na prejazdený kilometer. Benzínové, ale aj naftové autá s porovnateľným výkonom položí na lopatky. Rozdiel v stovkách eur mesačne hovorí jednoznačne v prospech Modelu S.
Zdroj: teslarati.com