Sezóna plná otáznikov
V Target Competition ešte v sezóne 2019 bolo vidieť, že Maťovi sa nedostáva rovnakej starostlivosti, ako tímovým kolegom. Toto sa už v Slovenskom tíme Jantar Team nestane, keďže všetkým v ňom pôjde o čo najlepšie výsledky Maťa Homolu. Otázkou však je, či bude tím schopný mu poskytnúť auto, ktoré je na úrovni zahraničných tímov. Predsa len to bude ich prvá sezóna. „Stratégia je jednoznačná. Začneme naplno a potom budeme tempo zvyšovať,“ hovorí úspešný slovenský reprezentant. V novej sezóne si trúfa výrazne zlepšiť svoje umiestnenie. Vlani po viacerých smolných udalostiach skončil na peknom 7. mieste z 35 štartujúcich. No tento rok verí, že sa posunie do užšej špičky. „Je to motoršport, rozhodujú maličkosti a rýchle rozhodnutia. Teraz sa už sústredím len na novú sezónu, začíname testovať auto, rozbehli sme dôkladnú prípravu. Viem, čo chcem dosiahnuť a verím, že to dotiahnem do úspešného konca,“ prízvukuje Maťo Homola.
V TCR Europe 2021 budú rovno dva slovenské tímy
Majiteľom tímu Jantar Team je majster Európy v pretekoch automobilov do vrchu z roku 2019, Ján Miloň. Tím okrem iného úspešne absolvoval tohtoročný Dakar. Maťo si pochvaľuje, že po rokoch bude znova spolupracovať so Slovákom Jarom Krajčím, ktorý v tíme Janík Motorsport pôsobí ako hlavný inžinier a s ktorým už v minulosti dosiahol veľa úspechov. Jantar Team sa v nováčikovskej sezóne v seriáli TCR Europe bude spoliehať práve na technickú podporu českého tímu Janík Motorsport. Mladému, no už ostrieľanému slovenskému reprezentantovi navyše pribudne ďalšia úloha. Svoje skúsenosti by mal odovzdávať len 19-ročnému českému pretekárovi Jáchymovi Galášovi. Ten je, ako veľká nádej českého motoršportu zaradený do programu mladých talentov českej automobilovej federácie. Nový talent zatiaľ na štartovej listine v dobe písania článku nefiguruje. Našim želiezkom v ohni ostáva Maťo Homola, pričom v TCR Europe figuruje aj ďalší slovenský tím Brutal Fish Racing. Za ten jazdí priamo majiteľ tímu, Martin Ryba.
Zvažovali nový Hyundai Elantra TCR, no ostanú pri overenej klasike
Zaujímavé je, že Jantar Team uvažoval o novom Hyundai Elantra TCR, ale ten bude k dispozícii až začiatkom mája. Tím slovenského pretekára by tak s novým autom nestihol úvod sezóny, takže sa rozhodol vozidlo nemeniť. Vo všetkých štrnástich pretekoch tohtoročného seriálu slovenský jazdec zasadne do osvedčeného Hyundai i30 N TCR, ktoré v kategórii vozidiel triedy TCR patrí medzi absolútnu špičku. „Potrebovali by sme viac času na testovanie. Rozhodli sme sa preto zostať pri overenej i30 N TCR, s ktorou mám bohaté skúsenosti a presne viem, čo od nej mám čakať,“ vysvetľuje Maťo Homola s tým, že spolu s hlavným inžinierom sa z auta pokúsia vyťažiť 100 percent.
Maťo sa po troch rokoch opäť predstaví na domácom okruhu Slovakiaring, zrejme však bez divákov. Prvé preteky šampionátu TCR Europe sa konajú 7. mája a zrejme sa dovtedy nepodarí pandemickú situáciu uvoľniť natoľko, aby sa preteky konali za účasti fanúšikov. Aj keď človek nikdy nevie. Maťo má v podobe Hyundai Slovensko a OMV Slovensko silných partnerov, ktorí robia všetko preto, aby si fanúšikovia mohli preteky na Slovakiaringu pozrieť aj v niektorej z televízií. V mene redakcie želám Maťovi všetko dobré do novej sezóny a budeme dúfať, že tento rok konečne príde aj víťazstvo.
Ešte exkluzívne odpovede na naše otázky priamo od Maťa Homolu
1. Čo viedlo k ukončeniu spolupráce s tímom BRC Racing Team?
S BRC sa mi pracovalo super, predsa je to tím, ktorý 2x vyhral FIA WTCR. Avšak tento rok sme nemohli ponúknuť BRC také financie za sezónu, aké požadovali. Mimo toho, prišla ponuka od Jantar Teamu s technickou podporou Janík Motorsport a tým smerom sme sa rozhodli ísť, keďže ísť v česko-slovenskom tíme je úplne iná muzika.
2. Bude Jantar Team schopný pripraviť auto, ktoré bude bojovať o víťazstvá?
To bola moja podmienka. Nechcem byť v tíme, o ktorom viem, že nemá na to vyhrávať. Preto som opäť v tandeme s Jarom Krajčím, ktorého účasť v tíme bola pre mňa nevyhnutná, a spoločne s dlhoročnými skúsenosťami môžeme ťahať tím vpred a môžeme auto pripraviť tak, aby sme vyhrávali. Je to určite ťažšia cesta, ako vhupnúť do tímu, ktorý vyvíjal i30 N TCR a má s autom bohaté skúsenosti, ale o to viac ma bude tešiť víťazstvo tento rok. Predsa auto je stále rovnaké, takže je potrebné mať kvalitných ľudí na správnych miestach a nevidím dôvod, prečo by to nemalo fungovať.
3. V tlačovej správe spomínate nový Hyundai Elantra TCR. Máme očakávať, že ho v budúcnosti tím Jantar nasadí? Nebol by to problém pre marketingovú spoluprácu s Hyundai Slovensko, keďže Elantra sa v Európe nepredáva? Prípadne plánuje tím zakúpiť nové vylepšenia, ktoré Hyundai predstavil pre i30N TCR na sezónu 2021?
Tohtoročné auto pre mňa je úplne nové (vyrobný rok 2021) so všetkými aktuálnymi updatemi softwéru, podvozku atď. Hyundai Motorsport predstavil faceliftovanú i30 N TCR, ktorá korešponduje s novým modelom i30 N pre rok 2021. Tím má celý nový balík predobjednaný, takže budeme čakať na dodanie týchto dielov (aj keď sú to len zmeny prednej masky a svetiel) od Hyundai Motorsport. Čo sa týka Elantry, tento rok ju budeme sledovať vo viacerých šampionátoch, ako sa jej bude dariť, čo sa týka výsledkov, rýchlosti a spoľahlivosti.
Tím Janík Motorsport (ktorý technicky zastrešuje chod teamu Jantar Team) má v pláne kúpiť ďalšie auto v priebehu roku 2021 a práve preto team potrebuje vedieť, ako na tom Elantra výkonnostne stojí. Naša úspešná spolupráca s Hyundai Slovensko nie je výhradne naviazaná na daný model značky Hyundai. Ide o to, aby spojenie Hyundai a Homola bolo víťazné a úspešné, tzn. ak k tomu má pomôcť nový Hyundai Elantra TCR, tak Hyundai Slovensko v tom nevidí problém.
4. Považuješ svojho mladého kolegu, Jáchyma Galáša, za konkurenta? Bol by tvoj prístup iný, ak by sa jednalo o ďalšieho Slováka? Je ti prípadne ľúto, že na Slovensku nefunguje obdobná podpora mladých talentov, ako v susednej Českej republike?
Každého jazdca v štartovnom poli považujem za konkurenta, obvzlášť ak ide o tímového kolegu, keďže máme úplne rovnaké podmienky. Môj prístup sa pre sezónu 2021 trošku mení, keďže Jáchym nemá také skúsenosti s Hyundaiom a taktiež na skoro všetkých tratiach TCR Europe nebol. To znamená, že sa staviam do pozície mentora a učiteľa mladého talentu, aby celý tím napredoval. Budem sa mu snažiť pomôcť, aby jeho čas učenia bol čo najkratší a mohol mi dýchať na päty. Predsa dobré je, ak sú obaja jazdci v tíme rýchli, čím sa obaja motivujú a posúvajú vpred. Ak by Jáchym mal slovenskú vlajku pred menom, tak by sa nič v mojom pristupe nemenilo. V tomto prípade (keďže Jáchym je menej skúsený) nevidím rozdiel, či je Čech alebo Slovák, prístup je rovnaký.
Áno, to som úprimne smutný a je mi ľuto, že na Slovensku nemáme takýto program pre podporu mladých talentov. Funguje to vo viacerých športoch v zahraničí, ale aj na Slovensku, no keď sa pozrieme za mňa, tak nikto mladý nejde v podobných šlapajách (že by medzinárodne reprezentoval v okruhovom motoršporte). Máme pár motokáristov, ktorí jazdia aj v zahraničí, ale celé to je dotované od rodičov - otázka je, kde je ich finančný strop a či sa ich budú môcť posunúť do európskych alebo svetových šampionátov v zahraničí. Aktuálne z mladých jazdcov reprezentujeme Slovensko len Homola a Koči, čo je smutné a to nám už ťahá na 30. Keď sa pozrieme na Česko, tak majú veľa mladých okruhových, rallyových, formulových jazdcov, čo jazdia v zahraničí významné šampionáty. A viacerí z nich sú v talentovom programe českej fedrácie, ktorá viacerým z nich pomáha. Je to u nás avšak systémový problém, no verím, že sa to do budúcnosti zmení.