Na úvod spomeniem, že rebríček nie je odstupňovaný poradím obľúbenosti ani schopnosťami vozidla, ale len podľa abecedného poradia. Nedávam na prvé miesto ani jeden z nich, prakticky by som chcel vlastniť z každého jeden. Nepochybujem, že vy tiež.

Rýchle kombíky sú tu od začiatku 90-tych rokov. Na začiatku ich však ponúkalo len pár výrobcov.

Alfa Romeo 156 GTA SW

Začínam abecedne a prvým modelom bude Alfa Romeo. Slávna talianska značka, ktorá sa špecializovala na športovo ladené kupé, roadstery alebo sedany, ale čo s kombíkom? Prvým skutočne športovo ladeným kombíkom, ktorý prišiel nielen s upravenou pohonnou jednotkou, bol model 156 SW GTA. Ten prišiel však až v roku 2002.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Priečne uložený vidlicový šesťvalec s atmosférickým plnením ponúkal z objemu 3,2 litra 184 kW (250 k) a rovných 300 Nm. Auto zrýchli na 100-ku za 6,3 sekundy a maximálka bola obmedzená na 250 km/h.

156ka GTA mala aj bodykit, podľa ktorého ste spoznali, že nejde o bežnú 156ku.

Prevodovky boli na výber 2, buď 6-rýchlostná manuálna, alebo 6-rýchlostná robotizovaná Selespeed. Taliani tiež použili tvrdšie pruženie a znížili svetlú výšku voči bežnej 156-ke. Riadenie dostalo strmší prevod, brzdy väčšie kotúče a iný bodykit voči bežnej 156-ke. Ak si niekto myslí, že išlo o bežnú 156ku s lepším motorom, je na omyle. K tomu treba prirátať málo vyrobených kusov (1 678) a máme odôvodnenú vyššiu sumu. Ich ceny totiž začínajú na takmer 10-tisíc eur, pričom bežné 156ky nemáte problém kúpiť aj za tisícku.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Audi RS2

Druhým v poradí je legendárny model od Audi. Nie je to však predchodca dnes už legendárneho Audi RS6, teda modelu 100 S6. Prvým naozaj rýchlym kombíkom od Audi, ktorý to mal aj v názve, je RS2. Prišiel na svet ešte pred RS6, už v roku 1994 a predávali ho len jeden rok!

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Vychádzal z modelu 80 Avant a Audi na ňom spolupracovalo s Porsche. Montáž prebiehala dokonca v nemeckom Zuffenhausene v továrni Rossle-Blau. Pod prednou kapotou pracoval radový päťvalec dopovaný turbodúchadlom, ktorý ponúkal 232 kW (315 k) a krútiaci moment 410 Nm.

Na vývoji sa podieľalo aj Porsche.

Porsche upravilo motor tak, aby produkoval vyšší výkon voči bežnej pohonnej jednotke, vymenili turbodúchadlo, vstrekovače s vyšším prietokom paliva alebo novonavrhnutý vačkový hriadeľ. Dynamické parametre boli na dobu vzniku naozaj impozantné. Napriek pohotovostnej hmotnosti viac ako 1 600 kg dokázal model zrýchliť na 100-ku za 5,4 sekundy a maximálka končila na 262 km/h.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Podľa dobových správ otestovali RS2 v britskom Autocar-e, kde jej namerali zrýchlenie na 30 mph (48 km/h) len za 1,5 sekundy. To bolo rýchlejšie, ako vtedajší McLaren F1 alebo Formula 1. Zásluhu na tom mal samozrejme pohon všetkých kolies quattro. Automobil obúval 17-palcové disky a využíval predné 4-piestikové brzdové strmene. V interiéri boli športové sedadlá Recaro a 3-ramenný športový volant. Audi celkovo vyrobilo 2 891 vozidiel, dnes je z modelu naozaj cenený youngtimer. Veď najlacnejší z nich začína na sume okolo 25-tisíc eur.

BMW M5 Touring E34

Ďalším je BMW M5. I keď prišlo až po slávnej M3ke alebo prvom M (M1), až donedávna najväčšie M-ko dostalo aj karosériu kombi. Však zatiaľ len v dvoch generáciách. BMW skrátka kombi v rodine M veľmi neobľubuje.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Prvým športovým kombíkom od BMW bolo M5 generácie E34. Prišiel na trh v marci 1992, teda ešte pred príchodom Audi RS2 a dalo by sa povedať, že bol zakladateľom tejto kategórie vozidiel. Napriek tomu v nasledujúcej generácii model M5 kombi neexistoval. Ten znova predstavili až v generácii E61. A to bol zatiaľ posledný kombík od BMW M.

M5 vo verzii kombi bola raritná, vyrobili z nej len 891 kusov.

Pohonnou jednotkou bol radový atmosféricky plnený šesťvalec, posledná vývojová etapa motora ešte z legendárneho BMW M1. Zo zdvihového objemu 3,8 litra vydolovali 250 kW (340 k) a 400 Nm. Jedinečnosťou motorov z dielne M bola samostatná klapka pre každý valec. Pri pohotovostnej hmotnosti takmer 1,8 tony dokázal šprintovať na 100-ku za 6,1 sekundy a maximálka bola elektronicky obmedzená na 250 km/h. Model bol k dispozícii len s pohonom zadných kolies, najprv s 5-stupňovou, od roku 1994 so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou. Automobil stál na 17-palcových diskoch, od roku 1994 so zväčšenými prednými brzdami a 18-palcovými diskami. Celkovo vyrobili len 891 kombíkov, čo je naozaj málo a dnes sa táto legenda predáva za draho, začína na takmer 25-tisícoch eur. Dokonca generácia E61 M5 sa dá kúpiť za podobný „budget“.

Pokračovanie nabudúce...

Zdroj obrázkov: Alfa Romeo, Audi, BMW, carthrottle, carscoops, carmagazine

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov
KTORÉ BY STE CHCELI MAŤ VO SVOJEJ GARÁŽI VY?
  • Alfa Romeo 156 GTA SW ( 33% )

     

  • Audi RS2 ( 43% )

     

  • BMW M5 Touring E34 ( 24% )

     

Odpovedalo 129 ľudí