Nemecký kancelár odmieta návrh na podporu elektromobilov
K téme elektrických áut sa nedávno vyjadril nemecký kancelár Olaf Scholz, ktorý zjavne odmieta a nepočíta s návrhom na zavedenie celonárodnej podpory pre elektrické autá, ako ju navrhol minister hospodárstva Robert Habeck. Scholz zdôraznil, že celoštátne dotácie by boli neefektívne, keďže významná časť áut predaných v Nemecku sa vyrába v zahraničí, a to vrátane nemeckých automobiliek.
Scholz navrhuje hľadať európske riešenie. Habeck, na druhej strane, apeluje na potrebu nových stimulov, ktoré by oživili stagnujúci predaj elektromobilov. Ministerstvo hospodárstva preto navrhuje niekoľko opatrení. Tu sú príklady:
-
Pre kupujúcich nových i ojazdených elektromobilov by štát poskytol kredit vo výške 1000 eur na nabíjanie na verejných nabíjacích staniciach.
-
Daňové výhody: Motoristi s nízkymi a strednými príjmami by si mohli časť nákladov na obstaranie elektrického vozidla odpočítať od dane.
-
Pre ľudí s nízkymi príjmami majú byť zavedené alternatívy, ako napríklad cenovo dostupné leasingové modely pre elektromobily.
-
Špeciálny dôraz chce ministerstvo klásť na trh s ojazdenými elektromobilmi, ktorý môže byť prístupnejší pre cenovo citlivých zákazníkov.
-
Nemecké ministerstvo navrhlo dotáciu 100 eur na profesionálny test batérie elektromobilov, ktorý by zaručil kupujúcim informácie o jej skutočnom stave, a teda aj zostatkovej hodnote vozidla.
Stopka pokút pre automobilový priemysel?
Treba dodať, že v Nemecku je v súčasnosti turbulentná politická situácia, na konci zimy majú prebehnúť nové voľby a je otázne, aký postoj k autám na elektrinu zaujme nová vláda.
S cieľom vyriešiť aktuálne problémy so slabým predajom elektroáut navrhuje nemecké ministerstvo hospodárstva flexibilný prístup EÚ voči automobilkám. Pokuty za nedodržanie emisných limitov by sa mohli zmierniť - prípadné prebytky pri dosahovaní emisných cieľov v rokoch 2026 a 2027 by mohli kompenzovať negatívnu bilanciu v roku 2025.
Scholz vyzdvihol pokrok nemeckých automobiliek, ktoré pripravujú lacné modely elektromobilov (alebo minimálne cenovo dostupnejšie). Napriek tomu je jasné, že dlhodobý úspech elektromobility bude závisieť od koordinovaných krokov na európskej úrovni, ich cenovej dostupnosti a rozvoja infraštruktúry pre nabíjanie.
Nemecko, ktoré bolo donedávna považované za lídra v elektromobilite, teraz čelí zásadným otázkam, ako si udržať konkurencieschopnosť v tomto dynamickom odvetví a zároveň splniť environmentálne a ekonomické ciele.
Zdroj: t-online.de / foto: cz.depositphotos.com