Euro NCAP tento rok sumarizovalo tým, že množstvo modelov dosiahlo plných 5 hviezd, množstvo však po opätovnom teste kleslo napríklad z 5 na 3 hviezdičky. Euro NCAP totiž zverejnilo správu, v ktorej píše o predlžovaní výrobných cyklov vozidiel.
Prezraďte v diskusii, aké staré je vaše vozidlo a koľko dostalo hviezdičiek v Euro NCAP.
Na tom by nebolo nič zlé, ak by vozidlá stále obhájili svoje prvotné hodnotenie. To však nie je možné z 2 dôvodov. Máloktorý výrobca totiž do svojich starších vozidiel implementuje najmodernejšie bezpečnostné a asistenčné systémy, ktoré automobilky neustále vyvíjajú. Druhým dôvodom je ten, že Euro NCAP stále sprísňuje hodnotenie na získanie 5 hviezdičiek. Čo v minulosti stačilo na 5 hviezdičiek, dnes môže stačiť len na 3. Je to však dôvod na obavu, že sú vozidlá menej bezpečné?
Zatiaľ jediné auto v Euro NCAP, ktoré dostalo 0 hviezdičiek, pritom za ochranu dospelých má nárok na 2.
Príkladom opätovného hodnotenia starších vozidiel je napríklad Fiat Punto, ktoré nedávno získalo 0 hviezd, čo je prvýkrát v histórii Euro NCAP. Je však Punto tak nebezpečné? Určite nie. Veď v ochrane pre cestujúcich je stále podľa hodnotenia na úrovni 2 hviezdičiek. Bohužiaľ však vo výbave nemá najmodernejšie asistenčné systémy a tiež v porovnaní s najnovšími modelmi môže mať ináč konštruované nárazové zóny. I tak je stále bezpečnejšie, ako množstvo starších vozidiel, ktoré v minulosti dostali napríklad 3 hviezdičky. Tie by dnes prepadli úplne.
Alfa Romeo Giulietta získala po opätovnom hodnotení 3 hviezdičky.
Podobne dopadli aj iné autá, ako napríklad Toyota Aygo, Alfa Romeo Giulietta, Ford C-Max alebo Opel Karl. Všetky dostali po 3 hviezdičky. Na opačnej strane sú najnovšie malé vozidlá s 5 hviezdičkami, ako napríklad VW Polo, Ford Fiesta alebo Seat Ibiza.
Za rok 2017 ohodnotili niekoľko desiatok vozidiel na 5 hviezdičiek. Ak sa pozrieme na ochranu dospelých, tak to vyhralo Volvo XC60 s 98 %.
Čo z toho vyplýva? Podľa Euro NCAP by sme si mali kupovať nové autá v najhoršom prípade každé 4 roky, v lepšom prípade ich obmieňať ešte častejšie. Ináč budeme mať „nebezpečné“ vozidlá, ktoré získajú zlé hodnotenie alebo nedajbože nedostatočných 0 hviezd. Ak by sme to však mali brať rovnako vážne, nestačili by nám najnovšie S-ká alebo najbezpečnejšie Volvá, pretože aj tie po pár rokoch opäť zostarnú. Vyberali ste si niekedy nové auto na základe jeho hodnotenia z Euro NCAP? Prípadne rozhodovali ste sa medzi 2 modelmi a vybrali ten, ktorý získal v hodnotení Euro NCAP lepšie výsledky? Napíšte to do diskusie.
Zdroj foto: Euro NCAP
Fiat Punto v druhom teste kleslo z 5 na 0 hviezdičiek. Je to však pojazdná rakva? Nemyslím si.