Prezident Emmanuel Macron pôvodne sľuboval vďaka chystanému „sociálnemu leasingu“ elektromobil za 100 eur mesačne, to však mnohí Francúzi stále považovali za príliš vysokú čiastku, aby si to mohli dovoliť.
Agnès Pannier-Runacher, ministerka pre energetickú transformáciu, preto aktuálne oznámila, že podmienky budú v spolupráci s koncernom Stellantis významne výhodnejšie. „Nazývame to leasing za 100 eur, ale postarali sme sa o to, aby ľudia mali prístup k autám už od 54 eur mesačne,“ oznámila tento piatok ministerka v rannom vysielaní televízie BFM RMC.
Je nutné zdôrazniť, že „sociálny leasing“ je skutočne určený len pre Francúzov s najnižšími príjmami. Systém je nastavený tak, aby na auto mali nárok domácnosti s príjmom do 15 400 eur ročne na osobu. Žiadateľ zároveň musí bývať viac ako 15 km od zamestnania, respektíve ročne kvôli pracovným povinnostiam najazdí viac ako 8000 km.
Podľa informácií OECD (Organizácie pre hospodársku spoluprácu a rozvoj) bola v roku 2022 vo Francúzku priemerná hrubá ročná mzda 41 540 eur, čo po zdanení vychádza na 30 072 eur ročne alebo tiež 2506 eur mesačne. To je takmer dvojnásobok v porovnaní s hranicou nároku na sociálny leasing elektromobilu (1283 eur mesačne), no napriek tomu do tejto skupiny spadá podľa úradov 4 až 5 miliónov Francúzov.
Daciu Spring by ste v zozname hľadali márne
Občania si budú môcť podať žiadosť už 1. januára 2024 a prvé autá by mali byť záujemcom dodané ešte v priebehu prvého mesiaca. Podľa vládnych prognóz by na sociálny leasing malo byť v priebehu budúceho roka prenajatých minimálne 20 až 25 tisíc elektromobilov a v roku 2025 až 50 tisíc vozidiel.
Zaujímavý je tiež zoznam áut, ktorých sa to týka. Najdostupnejší bude Citroën ë-C3 za 54 eur mesačne, nasleduje Fiat 500 (89 eur mesačne), Opel Corsa Electric (94 eur), Peugeot e-208 (99 eur), Opel Mokka Electric (119 eur), Citroën ë-C3 (129 eur), Jeep Avenger (149 eur) a prvú desiatku uzatvára Peugeot e-2008, tiež za 149 eur mesačne.
Časom sa na má do zoznamu dostať chystaný elektrický Fiat Panda a nedávno oznámený batériový Renault Twingo, naopak chýba v ňom najlacnejší v Európe predávaný elektromobil Dacia Spring, pretože sa vyrába v Číne.
Asi by sme ešte mali dodať, že v mesačnom poplatku nie je zahrnuté poistenie a zmluva so žiadateľom bude podpísaná na tri roky bez nutnosti platiť zálohu.
zdroj: BFMTV