Kým sa dostaneme ku konkrétnym výsledkom, respektíve samotnému rebríčku, poďme sa najprv v rýchlosti pozrieť na metodiku autoklubu ADAC, podľa ktorej prideľuje testovaným vozidlám body za ich environmentálnu stránku.

Nemci hovoria, že miera „čistoty“ konkrétneho automobilu je postavená na dvoch skúmaných faktoroch. Na jednej strane ADAC meria skutočne toxické látky z výfukových plynov, teda oxid uhoľnatý, nespálené uhľovodíky, oxidy dusíku a pevné častice. Na druhej strane potom posudzuje emisie CO2.

Maximum je 110 bodov

Pokiaľ ide o samotné bodovanie, za skutočné znečisťujúce látky, presnejšie povedané za ich minimálny obsah v plynoch, ADAC môže prideliť maximálne 50 bodov, zatiaľ čo za oxid uhličitý je to 60 bodov. Prečo práve tento pomer, nemecký autoklub nevysvetľuje.

Pri pohľade do výslednej tabuľky takzvaného ADAC Ekotestu si nemôžete nevšimnúť, že aj elektromobily majú nejaké konkrétne (a v mnohých prípadoch nie malé) hodnoty CO2. Ako je to možné?

Do úvahy berú každý aspekt

Odpoveď je celkom jednoduchá a musíme Nemcov pochváliť, že berú do úvahy celkový kontext: „ADAC nepovažuje elektromobily za autá s nulovými emisiami, ale berie do úvahy CO₂ a znečisťujúce látky, ktoré vznikajú pri výrobe elektriny,“ upozorňuje jeden z najznámejších európskych autoklubov.

Ak máte pocit, že ADAC týmto len kopíruje momentálnu náladu Nemcov, ktorí sa po zrušení dotácií odklonili od elektromobilov a vlani medziročne znížili podiel ich registrácií z 18,4 na 13,5 percenta, ste na omyle. Spaľovacím motorom autoklub nič neodpustil a na svojej stránke uvádza: „Počíta sa tiež množstvo energie a teda tiež emisií CO2 a znečisťujúcich látok potrebných pri výrobe paliva, či už ide o elektrinu, benzín alebo plyn.

Záleží, kde nabíjate a čo tankujete

Samozrejme výsledky nikdy nemôžu byť stopercentne presné. ADAC upozorňuje na to, že kto nabíja svoj elektromobil solárnou energiou z vlastnej strechy, automaticky zlepšuje jeho ekologickú bilanciu. Podobne by mohol majiteľ naftového vozidla radikálne znížiť emisie CO2 tankovaním nafty HVO – podľa energetického mixu o 60 až 90 percent.

ADAC ďalej pripomína, že vozidlá s obzvlášť dobrými výsledkami museli potvrdiť svoje schopnosti aj na bežných cestách. K tomuto účelu používa autoklub zariadenie PEMS (Portable Emission Measurement System), ktoré je pripojené k výfuku a meria emisie počas jazdy. Inak povedané, najvyššie hodnotenie v Ekoteste získajú len vozidlá, ktoré sú čisté aj v každodennom živote. Ani autá s horšími výsledkami však nepodkĺznu „pod radarom“. ADAC pravidelne robí náhodné kontroly.

Víťazom sa stáva... Peugeot e-208 (Opel Corsa-e)

Po zvážení všetkých pre a proti sa víťazom ankety ADAC Ekotest 2024 stal Peugeot e-208 a autoklub pripomína, ako veľmi vozidlá s batériovým pohonom pokročili. „Elektromobily druhej či tretej generácie využívajú energiu preukázateľne hospodárnejšie. Prvá verzia Peugeotu e-208 či sesterského Opelu Corsa-e dosiahli v Ekoteste spotrebu 18,7, respektíve 18,8 kWh na 100 kilometrov.

Súčasné auto dokázalo tento výsledok významne zmenšiť, keď v teste dosiahlo priemernú spotrebu rovných 16,0 kWh/100 km a zároveň získalo v celkovom súčte 105 bodov. Len o dva body menej získal so spotrebou 16,3 kWh/100 km ďalší Peugeot, tentokrát o triedu väčšia e-308 GT s identickým výkonom 156 koní. A k spokojnosti koncernu Stellantis získala aktuálna Corsa Electric tretiu priečku so spotrebou 16,5 kWh/100 km a rovnakým bodovým ziskom ako e-308.

Na štvrtom mieste je Tesla Model 3 (100 bodov, spotreba 17,2 kWh na stovku), nasledovaná opäť ďalšími dvoma strojmi Stellantisu. Piaty je Opel Astra Electric Sports Tourer (99 b, 17,4 kWh/100 km) a šiesty Peugeot e-2008 (97 b, 17,9 kWh/100 km).

V tesnom závese je Volkswagen ID.7 Pro (97 b, 18,1 kWh/100 km) a dvojica MG4, obe so ziskom 96 bodov, ale základná verzia má o čosi lepšiu priemernú spotrebu ako prevedenie Long Range, konkrétne 18,3 vs. 18,4 kWh na stovku.

V prvej desiatke a 5 hviezdičiek

Desiatku uzatvára prvý automobil so spaľovacím motorom, Toyota Prius 2.0 plug-in hybrid, čo môže vyzerať ako veľký neúspech tejto koncepcie. Lenže v prvom rade je nutné dodať, že aj japonský liftback získal najvyššie päťhviezdičkové ocenenie a navyše za sebou nechal autá, ako je Tesla Model 3 Long Range, elektrické BMW i5 eDrive40, Volvo EX30 Twin Motor Performance, Mercedes EQE, VW ID.7 Tourer a ďalších dvanásť elektromobilov.

ADAC oceňuje, že Toyota je mimoriadne efektívne auto. Čisto na elektrinu jazdí s priemerom 17,7 kWh/100 km a na prvú stovku kilometrov spotrebuje len 11,5 kWh a 1,7 litra benzínu. Navyše ani po vybití batérie nežerie veľa. Testovací piloti dosiahli s prázdnym akumulátorom spotrebu 4,8 litra benzínu na stovku.

Aj diesel môže byť čistý

Najlepší diesel tankovaný bežnou naftou je Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI, ktorý obsadil 38. miesto a získal štyri hviezdičky. ADAC k nemu dodáva, že s ohľadom na veľkosť auta je priemerná spotreba len 5,0 litra nafty na 100 kilometrov „pozoruhodne nízka“. A to nie je všetko. Pri teste na skúšobnej stolici, ale tiež v bežnej premávke technici namerali „extrémne nízky podiel škodlivín vo výfukových plynoch“ a Passat preto dokazuje, „aké čisté momentálne dokážu byť moderné diesle“.

zdroj: ADAC