O januára do marca 2024 Tesla vyrobila 433 371 automobilov, takmer 47 tisíc ich ale ostalo na skladoch, pretože zákazníci kúpili „len“ 386 810 vozidiel.
Ak sa pozrieme na posledný minuloročný kvartál 2023, automobilka Elona Muska predala takmer o 100 tisíc áut menej, presnejšie povedané o 97 697 elektromobilov menej. Že je situácia vážna, americký miliardár pochopiteľne nekomunikuje, ale dokazuje to nedávny bezprecedentný krok Tesly.
Nevídaná reakcia Tesly
Automobilka v rozpore so svojimi predchádzajúcimi zásadami spustila veľkú reklamnú kampaň na sociálnych sieťach, čo doteraz striktne odmietala. Navyše peniaze netečú z jedného vrecka Muska do druhého. Tesla totiž neinzeruje na X, teda bývalom Twitteri, ale začala sypať peniaze do Facebooku, Instagramu, TikToku i na YouTube.
Že sa nad Teslou sťahujú mračná, koncom marca predpovedal i denník The Wall Street Journal. Vo svojej správe ešte pred zverejnením oficiálnych čísiel napísal, že nech „výrobca oznámi akékoľvek čísla za január až marec, budú hlboko pod tým, čo čakáte“.
...a akcie letia
Pesimistický scenár sa skutočne naplnil a bol oveľa horší, ako WSJ predikoval. Analytici The Wall Street Journal síce tipovali, že Tesla zrejme nebude schopná predať viac ako za prvý kvartál 2023 (necelých 423 tisíc áut), ale skutočný pád predbehol aj ich očakávania.
A na to zareagoval aj akciový trh. Bezprostredne po oznámení výsledkov spadla hodnota akcií Tesly zo 175 na takmer 164 dolárov, teda skoro o 6,3 percenta a zatiaľ sa nedokázala s touto stratou vyrovnať. Pre akcionárov to nie je dobrá správa aj v kontexte s faktom, že ešte na konci minulého roka sa obchodovali na skoro 262 dolárov za akciu. Inak povedané, Tesla v priebehu tohto roka stratila viac ako tretinu svojej trhovej hodnoty!
Tento detail okrem iného znamená, že Elon Musk už nie je najbohatším človekom na svete. Predbehol ho Bernard Arnault (šéf koncernu LVMH) a „iba“ o miliardu dolárov za ním je Jeff Bezos, šéf a majiteľ Amazonu.
Čísla Tesly samozrejme neodrážajú len súčasnú krízu na trhu s elektromobilmi, ktoré strácajú dych a záujem o ne spomaľuje. Muskova firma má totiž ďalšie minimálne tri problémy. Tým prvým je pomalý nábeh modernizovaného Modelu 3 vo Freemonte, nehovoriac o tom, že automobilka by potrebovala aj kompletne nové podobné produkty. Cybertruck je síce mnohými obdivovaný, ale Tesla ich zatiaľ dokázala dodať len asi 17 tisíc kusov a navyše ide o veľmi špecifický produkt.
Tesla má viac problémov
Ďalšie dve nepríjemnosti sa týkali alebo stále týkajú extrémistov. Tým ekologickým sa podarilo sabotážami dvakrát zastaviť produkciu Modelu Y v berlínskej továrni, presnejšie povedané v Grünheide. A automobilka bola a je bitá aj kvôli útokom pirátov na nákladné lode v Červenom mori.
Zaujímavé na tom je, že aj napriek celkovému neúspechu Tesly v posledných mesiacoch dokázala táto firma opäť predbehnúť čínsky BYD, ktorý zákazníkom dodal v prvom kvartáli približne 300 tisíc elektromobilov. Práve prepad tejto spoločnosti ukazuje, že problém nemá len Tesla. Záujem o batériové autá skutočne klesá.
Fisker na dne, Xiaomi dotuje
Svoje o tom vie napríklad Fisker, ktorý s veľkou pravdepodobnosťou smeruje k bankrotu. Podľa internetovej stránky Business Insider zrušilo svoju rezerváciu až 40 tisíc potenciálnych zákazníkov a firma v snahe vyhnúť sa najhoršiemu znížila ceny svojich áut o takmer 40 percent. Inak povedané, zlacnila model Ocean o 24 tisíc (!) dolárov a najlacnejších kusov sa snaží zbaviť za zhruba 25 tisíc dolárov.
Tesle inak neprispieva ani čínska konkurencia, ktorá vrhla na trh nový Xiaomi SU7, konkurenta Modelu 3. Najlacnejší model predáva za 29 900 dolárov, to je v porovnaní s trojkou približne o 4000 dolárov menej. Niet divu, že výrobca elektroniky nazbieral v priebehu 27 minút až 50 tisíc objednávok a momentálne firma hlási, že eviduje viac ako 100 tisíc objednávok. Háčik je v tom, že podľa agentúry Reuters stráca Xiaomi na každom predanom aute 10 tisíc dolárov...
zdroj: Automobiwoche, Reuters, The Wall Street Journal