Niekoľko výskumov z posledného obdobia potvrdilo alarmujúcu skutočnosť, že stále zložitejšie palubné systémy nových áut odpútavajú pozornosť vodiča od šoférovania až takým spôsobom, že sú nebezpečné nielen pre posádku celého auta, ale aj pre jeho bezprostredné okolie. Anglická spoločnosť IAM RoadSmart dokonca neváhala označiť obsluhu niektorých palubných systémov za nebezpečnejšiu, než šoférovanie pod vplyvom alkoholu. Uvedené tvrdenie je trochu pritiahnuté za vlasy, každopádne niektoré dnešné systémy sú skutočne až príliš zložité na to, aby ich mohol vodič v ktorejkoľvek chvíli obsluhovať bez negatívnych vplyvov na bezpečnosť. Anglický magazín What Car? preto porovnal 20 palubných systémov súčasných áut a sledoval, do akej miery odpútava ich obsluha pozornosť vodiča.
Šesť základných kritérií
Cieľom celého výskumu bolo odhaliť rozdiely pri obsluhe jednotlivých systémov, mieru ich odpútavania od šoférovania a intuitívnosť obsluhy. Ako sa ukázalo, veľké rozdiely panujú aj v rámci áut jednej značky, kým sa tak napríklad Škoda Kamiq umiestnila na konci prvej desiatky a v jednoduchosti obsluhy predbehla aj také hviezdy ako Volvo S60 či Jaguar XE, malá elektrická Škoda Citigo-e iV sa so svojím držiakom na smartfón a jeho následnou obsluhou umiestnila až na 18. mieste. Horší bol už len Fiat 500X a crossover MG ZS EV.
Redaktori What Car? testovali šesť základných oblastí palubných systémov, pričom počas testovania posadili do áut dvoch vodičov a sledovali ich reakcie pri obsluhe jednotlivých infotainmentov. Vodiči pritom každý palubný systém poznali a boli oboznámení s ich funkcionalitou. Dve úlohy sa týkali nastavenia klimatizácie (zvýšenie teploty o dva stupne a zvýšenie otáčok ventilátora o dva kroky), ďalej mali „odzoomovať“ mapu navigácie, ukončiť navigovanie, zmeniť stanicu DAB rádia na presne stanovenú stanicu (nebola uložená v predvoľbách) a pomocou hlasového ovládania požiadať asistenta o navigovanie k najbližšej čerpacej stanici.
Prémioví Nemci udávajú krok
Najlepšie zo všetkých nakoniec skončilo BMW radu 3 a jeho systém iDrive. Ako upozorňujú redaktori, na začiatku svojho vývoja bol predmetom častej kritiky, dnes naopak exceluje. Systém Live Cockpit Professional získal 28 bodov z 30 možných. Hneď za ním sa umiestnila ďalšia nemecká prémiovka, Mercedes-Benz CLA so ziskom 27 bodov a tretiu priečku obsadilo hybridné Porsche Panamera E-Hybrid s rovnakým počtom 27 bodov. V prvej päťke sa následne ešte umiestnilo aj Audi Q3 Sportback a za ním prvý japonský zástupca – Mazda 3.
Konečné poradie
1. BMW 3 (Live Cockpit Professional), 28 bodov
BMW 3
BMW iDrive
2. Mercedes-Benz CLA (10,25-palcov), 27 bodov
Mercedes-Benz CLA
Mercedes-Benz 10,25-palca
3. Porsche Panamera E-Hybrid (Connect Plus a PCM), 27 bodov
Porsche Panamera E-Hybrid
Connect Plus, PSM
4. Audi Q3 Sportback (Virtual Cockpit Plus), 26 bodov
Audi Q3 Sportback
Audi Virtual Cockpit Plus
5. Mazda 3 (8,8-palca), 25 bodov
Mazda 3
Mazda Connect
6. VW Passat GTE (Composition Media), 24 bodov
7. Ford Fiesta (Ford Sync3, FordPass Connect), 23 bodov
8. Hyundai Ioniq (10,25-palcov BlueLink), 22 bodov
9. Opel Corsa (Multimedia Navi Pro), 22 bodov
10. Škoda Kamiq (Amundsen), 21 bodov
11. Jaguar XE (Touch Pro Duo), 21 bodov
12. Volvo S60 (Sensus), 20 bodov
13. Toyota Corolla (Toyota Touch 2), 20 bodov
14. Nissan Juke (Nissan Connect), 19 bodov
15. Honda CR-V (Honda Connect, Garmin), 18 bodov
16. Lexus RX (12,3-palca), 18 bodov
17. Peugeot 508 SW (Connect 3D Nav), 17 bodov
18. Škoda Citigo-e iV (držiak na telefón), 16 bodov
19. Fiat 500X (Uconnect Live), 14 bodov
20. MG ZS EV (8-palcov), 12 bodov
zdroj: What Car?