Ktoré vekové skupiny majú najrizikovejších vodičov?
Podľa údajov pre Slovensko za rok 2024 sa ukazuje, že najvyšší počet škodových udalostí spôsobujú muži vo vekovej skupine 31-40 rokov, kde bolo zaznamenaných približne 1 204 prípadov. Táto veková kategória je najaktívnejšia na cestách, čo môže prispievať k vyššiemu počtu nehôd. No prekvapivo, nasledujú muži vo veku 61-viac rokov (1 160 prípadov) a 41-50 rokov (1 148 prípadov). Zaujímave je, že i keď mladí šoféri než 31 rokov často nemajú dostatočnú prax, čo zvyšuje riziko nehôd sú až na pomyselnej 4-tej priečke. Podľa expertov sa človek môže považovať za samostatného šoféra až po prejazdení niekoľko tisíc kilometrov.
Muži vs ženy
Muži sú na slovenských cestách väčšinou viac zainteresovaní v smrteľných nehodách, naopak ženy sa správaňujú zodpovednejšie a dodržujú dopravné predpisy lepšie. Štatistiky ukazujú, že ženy sú opatrnejšie vodičky a spôsobujú menej nehôd, čo sa odráža v nižšom počte poistných udalostí. Muži ako rýchlejší rozhodujúci dokážu v kľúčových situáciách reágovať rýchlejšie, čo môže byť výhodou, ale aj nevýhodou, keďže môžu byť impulzívnejší. I to ma vplyv na vyšší počet nehôd mužov na cestách. Sú zapojení do väčšieho počtu dopravných nehôd, čo môže byť spôsobené ich tendenciou k riskantnejšiemu správaniu. Najväčší rozdiel medzi ženami a mužmi je vo vekovej kategórii 61-viac rokov, kde má mužské pokolenie „navrch“ až o 901 škodových udalostí. A to je teda poriadny rozdiel!
V závare by sa dalo povedať, že najrizikovejšou skupinou šoférov na slovenských cestách sú muži vo veku 31-40 rokov, zatiaľ čo ženy vo všetkých vekových kategóriách vykazujú nižší počet škodových udalostí.
Slovensko vs Česko
Rozdiely medzi Slovenskom a Českom v rizikovosti vodičov nie sú až tak odlišné. Na Slovensku sú najrizikovejší muži vo veku 31-40 rokov a v Česku dominujú mladší vodiči do veku 28 rokov. V Česku sa kladie väčší dôraz na rizikovosť mladých vodičov, zatiaľ čo na Slovensku sa rizikovosť rozkladá aj na staršie vekové kategórie. V Česku ma rizikovosť s pribúdajúcim vekom klesajúcu tendeciu, avšak na Slovensku je hodnota vysoká a veľmi podobná mladším ročníkom. Tento rozdiel poukazuje na potrebu cielenejších preventívnych opatrení v každej krajine podľa špecifických rizikových skupín. Ženy v oboch krajinách spôsobujú menej nehôd, pričom ich podiel na nehodách je konzistentne nízky. Tieto rozdiely môžu byť ovplyvnené faktormi, ako sú dopravná infraštruktúra, vzdelávanie vodičov či kultúrne rozdiely v správaní na cestách.
Riziká pre starších šoférov
V súčasnosti sa vyvíjajú algoritmy, ktoré môžu identifikovať šoférov s potenciálne zhoršujúcim sa kognitívnym zdravím pomocou analýzy jazdného správanie. Tieto technológie môžu pomôcť zvýšiť bezpečnosť na cestách tým, že upozornia šoférov na potenciálne problémy a povzbudia ich k preventívnym opatreniam. Na Slovensku by podobné technológie mohli prispieť k zlepšeniu bezpečnosti najmä medzi staršími šoférmi.
Bezpečnosť na slovenských cestách
Slovensko má dlhodobo ambiciózne plány na zlepšenie bezpečnosti na cestách. Národná stratégia bezpečnosti cestnej premávky na roky 2021 až 2030 sa zameriava na zníženie počtu nehôd a smrteľných úrazov. Ministerstvo dopravy a výstavby Slovenskej republiky pracuje na rôznych projektoch, ktoré by mali podporiť umelú inteligenciu a autonómne autá, čo môže v budúcnosti prispieť k zníženiu počtu nehôd. Reálne výsledky z predošlých rokov sú však zatiaľ skôr nepresvedčivé, respektívne situácia je len o málo lepšia ako bol dlhodobý priemer v minulom desaťročí.
Perspektívy do budúcnosti
V budúcnosti môžeme očakávať, že technológie ako sú inteligentné systémy a algoritmy na monitorovanie jazdného správanie budú zohrávať dôležitú úlohu v zvyšovaní bezpečnosti na slovenských cestách. Spolupráca medzi verejným a súkromným sektorom bude kľúčová pri implementácii týchto inovácií a pri vytváraní bezpečnejších cestných podmienok pre všetkých šoférov.