Dnes sa pozriem na to, ktorý HH je najrýchlejší šprintér. Musím však spraviť hranicu, pretože dnes neplatí, že hothatch musí mať poháňané iba predné kolesá. Pribudlo množstvo noviniek, ktoré disponujú pohonom AWD, alebo dokonca aj BMW M140i, ktoré môže mať pohon zadných kolies a stále sa radí k hothatchom. Pozriem sa na klasiky s predným náhonom, ktoré si dnes môžete kúpiť.
Do úvahy beriem údaje dosiahnuté vo videách. Čas výrobcov je orientačný. V nasledovných videách bola zväčša použitá aspoň jednoduchá telemetria, či GPS systém.
6. VW Golf GTI245 Performance (udávané zrýchlenie 0 - 100 km/h - 6,4 s)
Model, ktorý to celé začal. Z malého svižného zajačika sa po rokoch stal dospelý každodenný spoločník. Ponúka typickú praktickosť Golfu, ale po stlačení plynového pedálu ucítite ťah 2,0-litrového štvorvalca, ktorý ponúka výkon 245 koní a 370 Nm. V kombinácii s prevodovkou DSG zvládne 100 km/h za 6,2 sekundy.
5. Hyundai i30N Performance (udávané zrýchlenie 0 - 100 km/h - 6,1 s)
Doslova šok z vôd Južnej Kórey. Vyvíjaný bývalým šéfom divízie BMW M a zdokonalený na Nordschleife. Prvý poriadny hothatch Hyundaiu sa nesmierne podaril a aj cenovou politikou aktuálne vyhráva hothatchovú vojnu. V Nemecku je 20 % predaných hothatchov v tomto roku práve Hyundai i30N. Na Slovensku za prvý polrok dokonca 57 %! Vo verzii Performance dostanete 2,0 l štvorvalec s výkonom 275 koní a 353 Nm. Na 100 km/h vystrelí za 6,1 sekundy.
4. Renault Meganne RS (udávané zrýchlenie 0 - 100 km/h - 5,8 s)
Najnovší prírastok v našom zozname prišiel s novinkou, ktorá v tejto kategórii nemá obdoby. Systém natáčania zadných kolies 4 Control sme pri hothatchoch ešte nevideli. V našom rebríčku nás bude však viac zaujímať čo má novinka pod kapotou. Nájdeme tam 1,8, ktorá produkuje 280 koní a 390 Nm. Disponuje žolíkom v podobe dvojspojkovej prevodovky EDC, ktorá má funkciu Launch Control. S touto kombináciou je predurčený na úspech a uchmatol si s časom 5,8 sekundy bronzovú priečku.
3. Peugeot 308 GTI (udávané zrýchlenie 0 - 100 km/h - 5,7 s)
Francúzi ostré hatche vedia. 308 GTI je toho jasným dôkazom. Pod kapotou nájdeme iba 1,6-litrový štvorvalec, ale vyladený až na 270 koní a 330 Nm! Je prekvapivo pretáčavý a k tomu ponúka skvelý dizajn. Zamrzí zvláštna ergonómia interiéru a pomerne nepresná prevodovka. Aj napriek nej dosiahol čas 5,7 sekúnd a tesne uchmatol Meganu RS pódium.
2. Cupra Leon 300 (udávané zrýchlenie 0 - 100 km/h - 5,6 s)
Model, ktorý si už čoskoro nebudete môcť kúpiť, odchádza so cťou. Jedna vec je 300 koní, druhá rýchla dvojspojka DSG. Dokopy sú schopné zajazdiť 100 km/h za 5,7 sekundy, čo Cupre stačí na tesné druhé miesto. Pri tom víťaz ma o 20 koní viac.
1. Honda Civic Type R (udávané zrýchlenie 0 - 100 km/h - 5,7 s)
Najdesivejšia, najrýchlejšia a najdrahšia. To sú naj Type R, ktorý na každej trati, kam sa pozrie, stanovuje rekordy. Vďačí jednak prepracovanej aerodynamike a dvojlitrovému turbo V-TECU. Ten má až 320 koní a 400 Nm. Je to zďaleka najviac zo všetkých konkurentov, avšak brzdí ju ľudský faktor. Preto jej víťazstvo nie je tak jednoznačné, ako by sa na papieri mohlo zdať. Aj s manuálom sa jej však podarilo s časom 5,6 vyhrať.