Prvé hybridné Ferrari s celkovým kombinovaným výkonom až 963 koní bolo oficiálne predstavené v roku 2013 a tak ako je zvykom, aj jeho premiére predchádzal dlhoročný vývoj spojený s testovaním na verejných cestách. Automobilky v takých prípadoch používajú skúšobné prototypy s maskovaním rôzneho stupňa, pričom väčšina týchto pojazdných laboratórií skončí v šrote, v lepšom prípade v továrenskom múzeu. Sú však výnimky potvrdzujúce pravidlo.
Tým je i mula s označením M6, ktorá bola odvodená z platformy F142 a pred zadnou nápravou mala F140 FB. Už sa pohoršujete, že to predsa nie je LaFerrari? Ak sa trochu vyznáte v uvedených kódoch, tak máte trochu pravdu. Ale len trochu.
Italia V12. Hybrid...
Ten zvláštne vyzerajúci rozkladací automobil totiž skutočne vznikol na základe hliníkového šasi Ferrari 458 Italia (F142) a v interných záznamoch firmy je vedený ako M6. Na atmosférickom dvanásťvalci F140 FE s objemom 6,3 litra, ktorý dostalo LaFerrari, sa v tej chvíli ešte pracovalo, takže pre potreby týchto konkrétnych skúšok si technici vystačili s jeho predchádzajúcou verziu F140 FB z modelu FF.
V podstate už s takto postaveným prototypom by nikto nemal šancu uhádnuť, aká technika sa ukrýva pod jeho (na niektorých miestach drsným spôsobom rozrezanou) karosériou. A logicky ani veštec Nostradamovho formátu by z takéhoto základu nebol schopný odhadnúť budúci dizajn finálneho auta. Ani to ale nezabránilo Talianom pohrať sa trochu s predstavivosťou tých, ktorí mali tento stroj stretnúť na bežných cestách, a tak si vymysleli dvojité maskovanie.
Na čiastočnú techniku LaFerrari v karosérii a upravenom šasi 458 Italia vymysleli panely, ktoré boli na mulu pripevnené len preto, aby ešte viac zmiatli konkurenciu, novinárov i verejnosť. A musíme dodať, že sa im to do bodky podarilo.
Tento konkrétny prototyp bol postavený na počiatku minulej dekády, pochádza z prvej z celkovo troch fáz projektu vedeného vo Ferrari pod názvom F150 a jazdil od mája 2011 do decembra 2012. Slúžil na testovanie rôznych mechanických komponentov, primárne však mal preveriť brzdový systém, riadenie, zladenie pneumatík s podvozkom i ESP.
A ako je možné, že mula číslo šesť neskončila v drviči a separovanom odpade? Odpoveď je vcelku jednoduchá. Ferrari vám bude tvrdiť, že prototypy posielajú do sveta ako odmenu pre najvernejších zákazníkov, pravdou ale je, že si jednoducho nechajú zaplatiť poriadne tučný balík aj za to, čo iní vyhadzujú.
Aby sme si rozumeli, tým Talianov samozrejme nekritizujeme. V prvom rade je to ich vec, navyše aj vďaka tomuto prístupu bol zachránený unikát, ktorý dokumentuje vývoj jedného z najvýkonnejších a najrýchlejších áut na svete. A ten navyše môže byť váš.
Podľa aukčnej siene RM Sotheby's, ktoré M6 ponúkne v dražbe, je vozidlo funkčné a jazdí, akurát mu vypršala dočasná homologizácia s povolením jazdiť na bežných cestách. S tým sa snáď ale nový majiteľ vnútorne vysporiada. A cena? To evidentne netuší ani Sotheby's, tipujeme ale, že pár miliónov eur vám tento obchod z účtu vyluxuje. A ak by sa vám to skutočne podarilo, ozvite sa. Tie malé „chlieviky“ na pántoch potrebujeme vidieť naživo.
zdroj: RM Sotheby's