Podvody s ojazdenými vozidlami: Fyzická kontrola je najlepšia

Ak hovoríme o cezhraničnej výmene dát prostredníctvom platformy Eucaris, spolupráca funguje medzi Holandskom, Belgickom, Slovenskom, Lotyšskom, Litvou a Estónskom. Právny základ konkrétne pre belgický model, ktorým sa inšpirovalo SR, bol položený v roku 2004. Je spojený s povinnou fyzickou kontrolou vozidla pred prepisom a povinnosťou doložiť certifikát Car-Pass.

Na Slovenku sa pri prepise aktuálne nevykonáva žiadna kontrola a nevyžaduje sa ani certifikát. "So zavedením fyzickej kontroly vozidiel pred zmenou majiteľa, ako najúčinnejšieho systémového opatrenia na elimináciu a odhaľovanie podvodov s najazdenými kilometrami, sa zatiaľ nepočíta, hoci to niektoré krajiny uplatňujú," uviedol Róbert Zrubák, konateľ spoločnosti Iris Ident, ktorá je prevádzkovateľom RPZV. "Namiesto toho je reálnejšia ochrana práv spotrebiteľa vytvorením akejsi záchrannej siete v podobe možnosti zneplatniť kúpnu zmluvu k vozidlu v prípade, ak ODO-Pass (výpis z RPZV preukazujúci históriu najazdených kilometrov) nebude prílohou k zmluve."

Dodáva, že „RPZV pri svojom vzniku v roku 2018 vykazoval v priemerne 5 záznamov ku každému na Slovensku zaregistrovanému vozidlu. V súčasnosti je to už priemerne 12. Vytvorenie siete prispievateľov zabezpečilo vyššiu frekvenciu záznamov, čo výrazne znížilo možnosť manipulácie, ktorá sa stáva nezaujímavou.“ Denne do RPZV pribúda viac ako 10 000 záznamov od 2.600 oficiálnych prispievateľov, medzi ktorých patria stanice STK, KO, poisťovne, lízingové spoločnosti, autobazáre, autoservisy, polícia SR.

V Belgicku zavedením Car-Passu a kontrolou pred prepisom vozidla eliminovali 97 % podvodov s počítadlami najazdených kilometrov. Vďaka preukázanej efektivite a výsledkom sa belgický model stal akýmsi vzorom. Spočíva v kooperatívnom prístupe - spája verejné a súkromné organizácie s preukázanou mierou redukcie podvodov z 8,6% na 0,2%. Zdroje pre financovanie celého systému získava z vydávania certifikátu Car-Pass.

Podvody s autami? Štáty musia spolupracovať

Prax ukázala, že zavedenie opatrení na vnútroštátnej úrovni nepostačuje, oveľa dôležitejšia je medzinárodná výmena informácií. Na úrovni jednotlivých členských štátov EÚ je potrebné zriadenie národných registrov, ich vzájomné prepojenie a zaznamenávanie údajov o životnom cykle vozidla v krajinách jeho registrácie. Inak povedané, cieľom nie je represia, ale prevencia.

Spolupráca medzi členskými krajinami pri výmene dát o najazdených kilometroch v medzinárodnom meradle bola pribrzdená ekonomicko-politickými udalosťami posledných rokov. Jej existencia a rozvoj by značne minimalizovali riziká spojené s kúpou problémového vozidla a viedli posilneniu ochrany spotrebiteľa na trhu s ojazdenými vozidlami v celej EÚ. Nástrojom pre uľahčenie výmeny informácií vie byť práve európska platforma Eucaris.

Zrubák vysvetľuje, čo sa u nás už udialo: „Na Slovensku sme absolvovali a prakticky úspešne zrealizovali všetky predchádzajúce kroky, od prípravy a schválenia legislatívy, vzniku a prevádzky národného registra, vytvorenia siete prispievateľov, rozšírenia zaznamenávaných údajov, pripojenia a výmeny údajov cez EUCARIS, získavania údajov na základe bilaterálnych dohôd ako napr. výmena s Českom, až po aplikovanie sankcií a vytvorenie súdneho precedensu právoplatným odsúdením páchateľa.“

Téma automobilovej kriminality musí byť chápaná v širšom aspekte. Je potrebné vymieňať dáta o najazdených kilometroch, ale aj celé spektrum prevádzkových záznamov vozidiel na zvýšenie transparentnosti a napríklad kvality opráv.

Foto: cz.depositphotos.com