Rakúska dcérska spoločnosť automobilky BMW odmietla s firmou Tempus predĺžiť zmluvu o autorizovanom predaji automobilov a zmluvu o autorizovanom servise.

So stopnutím predaja nových áut bolo vedenie Tempusu asi zmierené. Novým, pre všetkých trochu nečakaným problémom je neochota rakúskej strany predĺžiť licenciu pre autorizované servisy pre BMW/Mini skupiny Tempus Group. Predseda predstavenstva Martin Sojka uviedol, že na to Rakúšania nemajú podľa európskej legislatívy nárok. „Automobilka musí každému, kto spĺňa stanovené podmienky, servis odobriť," uviedol. Tempus tieto podmienky spĺňa už 15 rokov. Pán Sojka dodáva, že BMW nepriamo už 5 mesiacov neplní dodávky náhradných dielov. Ak sa situácia v krátkej dobe nevyrieši, opravy BMW sa na Slovensku poriadne predĺžia. Z 11 servisných miest ostane v prevádzke len 6!

Všetky servisy a showroomy BMW, ktoré vlastní Tempus ostávajú od 1. októbra zatvorené. Počet servisných miest BMW sa znižuje z 11 na 6. Ak sa situácia nevyrieši, hrozí hromadné prepúšťanie vyše 200 zamestnancov.

V prípade potreby môžete v Bratislave navštíviť napríklad Auto Palace.

V prípade nepredĺženia zmluvy je ohrozených 221 pracovných miest. Sojka uviedol, že Tempus AWT Bavaria a Tempus Bavaria dnes na košickom úrade práce nahlásili hromadné prepúšťanie, ktoré môže zvrátiť len predĺženie zmluvy.

Kúpa a servis vozidiel značky BMW sa na Slovensku značne skomplikuje. Aktuálne sú zatvorené predajne BMW Tempus AWT Bavaria a Tempus Bavaria v Bratislave, Banskej Bystrici, Poprade a Košiciach. V prípade potreby teda navštívte ďalšiu bratislavskú predajňu, prípadne showroomy v Nitre, Trenčíne, Dunajskej Strede, Prešove alebo v Žiline.

Tlačová správa TEMPUSu s genézou sporu ako šla do všetkých médií:

Najväčší predajca BMW u nás zatvára dílerstvá, v ohrození sú stovky pracovných miest.

Skupina Tempus, ktorá na Slovensku vlastní sieť autorizovaných dílerstiev a servisných centier BMW Tempus AWT Bavaria a Tempus Bavaria, od dnes zatvára všetky svoje showroomy. Pre tento krok sa spoločnosť rozhodla z dôvodu pretrvávajúcich problémov, ktoré majú s ich rakúskym importérom BMW Vertriebs, čo je 100-percentná dcéra nemeckej prémiovej automobilky.

„Je nám to veľmi ľúto, no už nevidíme iný spôsob, ako hájiť svoje práva. Chcel by som sa predovšetkým ospravedlniť všetkým našim zákazníkom, ktorým sa zásadne prekročí doba čakania na opravu vozidla,“ povedal Predseda predstavenstva Tempus Group Martin Sojka s tým, že tento stav potrvá do odvolania.

Pre uzatvorenie štyroch prevádzok v mestách Bratislava, Banská Bystrica, Poprad a Košice sa Tempus Group rozhodol z viacerých dôvodov. Tým prvým je, že BMW Vertriebs, respektíve ich slovenská organizačná zložka nechce slovenskej skupine predĺžiť zmluvu o autorizovanom predaji automobilov. To Tempusu AWT Bavaria a Tempusu Bavaria končí ku dnešnému dňu.

To by nebol ten hlavný problém. Ten spočíva v tom, že Rakúšania nechcú predĺžiť partnerstvo s Tempus AWT Bavaria a Tempus Bavaria ani pri autorizovanom servise. „Na to však podľa platnej európskej legislatívy nemajú nárok. Automobilka musí každému, kto spĺňa stanovené podmienky, servis odobriť,“ vraví Martin Sojka s tým, že Tempus tieto podmienky spĺňa už 15 rokov.

Ďalším dôvodom je, že automobilka už 5 mesiacov nedokáže plniť dodávky náhradných dielov pre svoje autorizované servisy. V poslednej dobe si dokonca na dodávky dielov, ktoré nevie realizovať v plnom rozsahu začala uplatňovať predplatby v plnej výške tovaru. Týmto nemecká automobilka nedodržuje ani rozhodnutie slovenského súdu o predbežnom opatrení na dodávky náhradných dielov a vozidiel.

V prípade, že BMW Vertriebs nezmení svoje rozhodnutie, na Slovensku sa znásobia problémy s opravou BMW vozidiel a zásadne sa predĺži doba ich opráv. „BMW Vertriebs už jedného dílera, a to Auto Bavarija z Bratislavy odstavila. My sme ďalší. Aj s Auto Bavarija sme pritom pokrývali trh 60-percentami. Hoci postupne môžu dopĺňať sieť o nových partnerov, určitý čas to zaberie. Pokiaľ nám nepredĺžia zmluvu na servis vozidiel, na Slovensku sa na niekoľko mesiacov výrazne predĺží doba opravy áut, keďže tu ostane už len 6 z pôvodných 11 servisov,“ komentuje situáciu Martin Sojka.

Pokiaľ BMW Vertriebs – organizačná zložka Slovenská republika nepredĺži pri servise spoluprácu s Tempus AWT Bavaria a Tempus Bavaria, je ohrozených až 221 pracovných miest (150 priamo v spoločnostiach a ich showroomoch, zvyšné pozície sú ohrozené v skupine – nakoľko strata servisu bude mať dopad i na ne). Tempus AWT Bavaria a Tempus Bavaria dnes na košickom úrade práce oznámia hromadné prepúšťanie, ktoré nastane v prípade, ak BMW Vertriebs nezmení rozhodnutie.

Informácie o spoločnosti Tempus AWT Bavaria s.r.o. a Tempus Bavaria s.r.o.:

Obe spoločnosti sú členmi košickej skupiny Tempus Group. Na Slovensku majú spolu štyri prevádzky – najväčšia sa nachádza v Bratislave, ďalšie sú v Banskej Bystrici, Poprade a Košiciach. V ich pobočkách dnes napriamo (predaj áut, servis, služby) pracuje 150 ľudí. Sú autorizovanými dílermi automobilových značiek Mini, Renault, Dacia a Iveco.

Informácie o spoločnosti Tempus Group a.s.:

Skupina Tempus, ktorú spoluvlastnia Martin Sojka a Vincent Vattai, je dlhodobým lídrom v oblasti služieb motorizmu a dopravy na Slovensku. Svoju činnosť v tejto oblasti odštartovala v roku 1991, kedy začala budovať širokú sieť spoločností pôsobiacich v motoristickom svete. V ich portfóliu sa nachádza 20 spoločností, ktoré spolu zamestnávajú tisíc ľudí. Skupina v roku 2012 dosiahla obrat 140 miliónov eur.


Genéza sporu:

O čo ide v spore medzi spoločnosťami skupiny Tempus a BMW Vertriebs?

* V roku 2013 prestalo BMW Vertriebs (rakúsky importér BMW, 100-percentná dcéra nemeckej automobilky) spoločnostiam Tempus AWT Bavaria a Tempus Bavaria realizovať komplexné dodávky  náhradných dielov a vozidlá dodávať bez patričných cenových podpôr a bonusových zvýhodnení čím týchto dílerov znevýhodnila oproti ostatným predajcom.

* Tempus AWT Bavaria a Tempus Bavaria požiadali súd, aby vydal predbežné rozhodnutie. To bolo vydané s jasným rozhodnutím – BMW Vertriebs musí dodávať diely i autá.

* BMW Vertriebs nerešpektuje predbežné opatrenie.

* Pri dieloch, ktoré si spoločnosti objednajú a ktorých komplexné dodávky nevie zabezpečiť začala dokonca požadovať predplatbu.

* Zrejme iba na základe deklarovanej nespokojnosti (žiadné dôvody nám neboli uvedené) BMW Vertriebs nepredĺžilo spoločnostiam Tempus AWT Bavaria a Tempus Bavaria zmluvu o autorizovanom dílerstve ku 1. októbru 2013.

* BMW Vertriebs nechce predĺžiť ani zmluvu, na základe ktorej Tempus AWT Bavaria a Tempus Bavaria môžu poskytovať autorizovaný servis. Na to podľa európskej legislatívy nemajú nárok (automobilka musí schváliť každý subjekt, ktorý spĺňa podmienky autorizovaného servisu).

Čo nastane v prípade, že Tempus prestane robiť autorizovaný servis?

* Kým BMW nenájde nových partnerov, bude problém s opravami vozidiel BMW. Na Slovensku Tempus v servise pokrýval trh 70 percentami.

* Tempus bude nútený prepúšťať. Na košický úrad práce doručil v týchto dňoch informáciu o chystanom hromadnom prepúšťaní

Čo stojí za sporom?

* Tempus AWT Bavaria a Tempus Bavaria poukazovali na problémy, ktoré sa dejú, a ktoré chceli s importérom riešiť.

* BMW Vertriebs namiesto riešenia problémov rozhodlo o nepredĺžení autorizovaného dílerstva.

* Spoločnostiam chce zrušiť aj servisné strediská. Na to ale podľa platnej legislatívy BMW nemá nárok.

* Tempus AWT Bavaria a Tempus Bavaria poukazovali na problémy spojené so stratovým predajom áut.

OSPRAVEDLNENIE:

Spoločnosti Tempus AWT Bavaria a Tempus Bavaria sa ospravedlňujú zákazníkom za vzniknuté problémy súvisiace s vynúteným rozhodnutím uzatvoriť predvádzacie a servisné strediská. Ospravedlňujeme sa taktiež našim obchodným partnerom a zamestnancom, ktorí sa dnes nachádzajú v stave neistoty. Zdôrazňujeme, že našou snahou nie je poškodiť značku BMW ako takú. Na Slovensku sme ju budovali 15 rokov a do rozvoja predajnej siete investovali 30 miliónov eur, domáhame sa len svojich práv. Martin Sojka, Predseda predstavenstva Tempus Group a.s. Vincent Vattai, Podpredseda predstavenstva Tempus Group a.s.