Ak vás v prvom rade zaujíma, akú váhu má tento prieskum, mali by ste vedieť, že CR je schopné pozbierať vďaka dotazníkom dáta týkajúce sa takmer 330 tisíc áut vyrobených medzi rokmi 2010 až 2020. Nehovoríme, že je to nepriestrelný základ pre štatistické výpočty, ale myslíme si, že to už je pomerne slušná reprezentatívna vzorka.
Druhou vecou, ktorú by sme mali vysvetliť, je metodika, podľa ktorej CR postupovalo. Ich konkrétna otázka znela, kto musel medzi dvomi výmenami doliať minimálne štvrť (amerického) galónu oleja. Aby sa nám vo výsledkoch lepšie orientovalo, pripomíname, že toto množstvo zodpovedá 946 mililitrom, takže je to prakticky jeden liter.
Výsledky nehovoria, či majitelia vo finále museli doliať medzi výmenami dva, tri či štyri litre oleja. Rovnako ako spracované čísla neprezradia, že nie všetky automobilky či konkrétne modely majú rovnakú dĺžku výmenného intervalu. Nie... Jednoducho sa pýtali: „Doliali ste viac ako liter?“
Toto množstvo samozrejme nie je zase tak veľa, ako by sa mohlo zdať. Schválne sa skúste pozrieť do servisnej knižky, aké množstvo doliateho oleja považuje výrobca vášho auta ešte za normálne. A nebuďte prekvapení, ak niektorí z vás nájdu 1 liter na 1000 km. Nie, to nie je preklep. Skutočne liter na tisíc kilometrov.
Aj týmto pohľadom by sa mohlo zdať, že prieskum CR nemá tým pádom žiadnu váhu. Veď ak je niekde normálna spotreba oleja 10 litrov na 10 tisíc kilometrov, čo znamená trebárs liter na 15 tisíc km. Lenže oni tie výsledky váhu majú. Prečo? Pretože po cestách jazdí stále dosť áut, ktoré olej jednoducho nežerú. Alebo ho žerú tak málo, že ho do predpísanej výmeny dolievať nemusíte.
A ako to celé dopadlo? Dole pod textom nájdete prehľadnú tabuľku s konkrétnou značkou a motorom a rozdelenie podľa jednotlivých rokov výroby od 2010 do 2019. Je trochu škoda, že CR nemá k dispozícii presné kódy pohonných jednotiek, ale len všeobecné označenie typu 2.0 alebo 3.0 TFSI. Ani to však nie je na zahodenie.
Čísla v hlavnej časti tabuľky vám potom povedia, koľko percent majiteľov konkrétnych motorov muselo dolievať. Kvôli prehľadnosti sme vypustili autá predávané výlučne na americkom trhu, napríklad od Acury či rôzne americké crossovery a SUV, a zamerali sme sa len na japonské a európske značky.
Motor | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 |
Audi 2,0 TFSI | 44 % | 26 % | 31 % | 17 % | 10 % | 7 % | 3 % | 1 % | 2 % | 0 % |
Audi 3,0 TFSI | 48 % | 37 % | 24 % | 13 % | 8 % | 4 % | 13 % | 13 % | 2 % | |
BMW 4,4 Biturbo | 52 % | 39 % | 46 % | 25 % | 24 % | 48 % | 16 % | 8 % | ||
Mini/PSA 1,6 Turbo | 26 % | 14 % | 11 % | 13 % | 4 % | |||||
Subaru 2,0 Boxer | 28 % | 17 % | 5 % | 2 % | 2 % | 1 % | 0 % | 0 % | ||
Subaru 2,5 Boxer | 8 % | 11 % | 9 % | 25 % | 18 % | 8 % | 2 % | 1 % | 1 % | 0 % |
VW 1,4 TSI | 7 % | 3 % | 4 % | |||||||
Volvo 3,2 | 9 % | 31 % | 13 % | 1 % | 3 % |
zdroj: consumerreports.org