Korona vírus preskočil z ľudí na firmy. Jedným z najviac postihnutých odvetví je automobilový priemysel. Stovky tovární vo svete zo dňa na deň zastavili výrobu a predaje áut sa prepadli o viac než 90 %. Výsledkom sú miliardové straty a mnoho prepustených. Už dnes je zrejmé, že pandémia bude posledným klinčekom do rakvy mnohým malým a stredne veľkým firmám. Problémy začínajú mať aj veľké automobilky a firmy globálneho významu. Vedenie najväčšej autopožičovne sveta oznámilo, že ak sa v krátkej dobe nenájde riešenie, požiada o ochranu pred veriteľmi. To je vyhlásenie z posledného aprílového týždňa z centrály v USA.
Dôvody problémov sú jasné a netreba ich vysvetľovať. Zákaz cestovať, stopnutý turizmus, ale aj pracovné cesty postupne v jednotlivých krajinách nielen tejto autopožičovni stopli biznis v priebehu pár týždňov úplne. Ak už niekto niekam cestoval, pre obavy z nákazy šiel svojim autom, nie požičaným. Ako sa to prejavilo v tabuľkách?
Hertz mal na konci apríla dlhy vo výške až 17,1 miliardy dolárov! Z toho 3,7 miliardy pripadá na splátky pôžičiek firmy a 13,4 na záväzky spojené s neustálou obnovou vozového parku. Aby sa Hertz od konkurencie zásadne odlíšil, ponúkal zákazníkom fakticky samé novinky. Pri takmer 12 400 pobočkách vo svete si viete predstaviť, že ide o gigantické nákupy vozových parkov. Preto však už dávno mali s automobilkami špeciálne kontrakty a nenakupovali cez predajcov, či dovozcov, ale priamo od fabrík.
Tento týždeň manažment spoločnosti Hertz oznámil, že ak sa nepodarí dohodnúť s automobilkami, alebo nepodá záchranu veľkou dotáciou vláda, bude musieť požiadať o ochranu pred veriteľmi a začne sa proces bankrotu. Ochrana by trvala do konca pandémie a potom by nastúpila veľká reštrukturalizácia.
Pád Hertz by mal ohromné dôsledky...
Ak bude Herz nútený zmeniť svoj biznis model a prestanú neustále obnovovať vozové parky, je jasné, že viacerým značkám citeľne padne odber nových výrobkov. Ak sa k tomu pridá čiastočný, alebo úplný rozpredaj majetku firmy, významne to ovplyvní trh s jazdenými vozidlami, ktorý už trpí teraz. Ak sa autá žlto-čiernej značky dostanú do bazárov, roztočí to špirálu cenových prepadov naprieč spektrom jazdeniek. Hertz mal totiž v ponuke nielen ľudové autá, ale mnohé superdrahé exotiky, luxusné limuzíny a SUV. Na cene by padlo úplne všetko, od malých mestských áut až po luxusné autá či supercars.
Krach Hertzu na teraz zažehnali, výhra to ešte nie je
Predvčerom sa vedeniu firmy podaril tzv. last minute deal. O záchranu firmy sa postaral miliardár Carl Icahn. Najväčší akcionár firmy s podielom 39 % nalial do firmy svoje peniaze. S viacerými veriteľmi sa podarilo dohodnúť odklad aprílových splátok o mesiac na 22. mája. Druhá najväčšia spoločnosť Avis vykázala za prvý kvartál stratu 158 miliónov dolárov a prepad biznisu o 9 % o 1,8 miliardy. Návrat do čiernych čísel neočakávajú pred júlom 2020. Naviazané je to priamo na reštart leteckej dopravy, ktorá prepad požičovní áut ovplyvnila najviac. Zápožičky na letiskách predstavujú pre tieto autopožičovne 2/3 obchodu. Napriek krátkodobej záchrane už Hertz prepustil v USA 10 000 zamestnancov, čo je 1/4 z celkového počtu pracovníkov značky. Už pred koronou však Hertz bojoval so stratami a neefektívne vedeným biznisom, v ktorom sa na neho Avis mimoriadne doťahoval. Práve menší Avis mal totiž väčšiu trhovú hodnotu už predtým. Hertz za rok 2018 vykázal stratu 225 miliónov dolárov, minulý rok to bolo po prijatí viacerých zmien už len 58 miliónov. O zdravej firme však hovoriť možné nebolo.
zdroj: financialtimes.com