Pri príležitosti 30. výročia si na svoje pôsobenie zaspomínal aj zakladateľ spoločnosti Dr. Jozef Uhrík, ktorý stál ako hlavná postava za príchodom Volkswagenu na Slovensko. Na čele Volkswagen Slovakia bol do roku 2005. „Spomínam si, za akých podmienok sme štartovali celý tento veľký proces, ktorý svojím spôsobom neovplyvnil len fabriku, ale ovplyvnil celé Slovensko s tým, že automobilový priemysel sa stal u nás rozhodujúcim. V tejto súvislosti by som si prial, aby osadenstvo a predstavitelia podniku pokračovali v tom, čo sme my začali. Vývoj bude zaujímavý a v tejto súvislosti treba brať do úvahy dve veci, otázku kvality a otázku nákladov produkcie, ktoré sú nevyhnutné pre konkurencieschopnosť a základom úspechu. Vozidlá sa vyrábať budú, ale vždy bude otázka, kde sa budú vyrábať a o tom budete rozhodovať vy,“ vyslovil svoje posolstvo smerom k viac ako 11 500 zamestnancom Volkswagen Slovakia Dr. Jozef Uhrík.
Volkswagen Slovakia začínal v roku 1991 ako spoločnosť so stovkou zamestnancov v areáli bývalých Bratislavských automobilových závodov. V tom čase sa začal vyrábať prvý model značky Volkswagen na Slovensku Volkswagen Passat. S príchodom nemeckej automobilky sa začal písať príbeh modernej automobilovej produkcie na Slovensku. Úspech tohto smerovania slovenského priemyslu dokazuje skutočnosť, že globálne sa v priebehu troch desaťročí stalo Slovensko automobilovou veľmocou so suverénne najvyšším počtom vyrobených vozidiel na obyvateľa.
Volkswagen Slovakia v súčasnosti produkuje v Bratislave 9 modelov piatich značiek a objem produkcie sa pohybuje na úrovni státisícov kusov ročne. Investície do výroby a infraštruktúry dosiahli doposiaľ celkovo 4,6 miliardy eur. Medzi najväčšie investičné projekty, ktoré zabezpečili podniku dlhodobú perspektívu a zamestnanosť, patrí príchod SUV modelov do Bratislavy (štart produkcie 2002), investície do novej karosárne pre modely značiek Audi a Volkswagen (štart produkcie 2015) a výstavba karosárne a montážnej haly Porsche (štart produkcie 2017). Úspešné napredovanie a dlhodobú perspektívu spoločnosti naz načuje rozhodnutie, ktoré prijala dozorná rad a koncernu koncom roka 2020. Do Bratislavy sa po vyše 30 rokoch vráti prvý model Volkswagen Passat a pribudne model ŠKODA SUPERB. Naplánované investície v krátkodobom horizonte dosahujú výšku do 500 miliónov eur, s čím je spojené zabezpečenie zamestnanosti a vznik nových približne 2 000 pracovných miest.
30 kľúčových udalostí z histórie Volkswagen Slovakia
1. Príchod Volkswagenu na Slovensko (1991)
Dvanásteho marca bola u zavretá základná dohoda o vytvorení novej spoločnosti a o podnikateľskom zámere medzi nemeckým koncernom Volkswagen AG, Bratislavskými automobilovými závodmi (BAZ) a vládou. Následne vznikol 30. mája Volkswagen Bratislava, s.r.o. (80 % Volkswagen AG, 20 % BAZ)
2. Vianočný zázrak (1991)
Tri dni pred Vianocami bol v Bratislave kompletne ručne vyrobený úplne prvý Volkswagen Passat. Bol to tzv. kusovník čiže prvé auto, na základe ktorého sa rozbiehala predsériová a následne sériová výroba. Ikonický biely Passat sa stal prvým automobilom vozového parku a slúžil aj ako tzv. expres kuriér, keď bolo potrebné zabezpečiť urgentnú dodávku dielov. Toto vozidlo je dodnes súčasťou zbierky historických vozidiel bratislavského závodu
3. Prvý Volkswagen s rodným listom „made in Bratislava“
14. február sa zapísal do histórie ako deň štartu sériovej produkcie vozidiel s logom VW v Bratislave. Z linky zišiel prvý sériovo vyrábaný VW Passata do júna bolo vyrobených viac ako tisíc kusov.
4. Passat dostal súrodenca (1994) VW Golf
Do portfólia pribudol druhý model VW Golf, ktorý zotrval v Bratislave až do roku 2005. V novom tisícročí sa však už na trón dostali SUV vozidlá, ktoré tvoria základy slovenskej produkcie dodnes.
5. Na scénu prichádzajú prevodovky (1994)
Deväťdesiate roky priniesli aj začiatok sériovej výroby prevodoviek. Tie slovenské boli zabudované už do viac ako 8 miliónov koncernových áut po celom svete.
6. Aby v tom (ne)bol Háčik (1996)
Koluje legenda, že za príchodom výroby SUV vozidiel na Slovensko stál Háčik. A nebola to hocijaká návnada. Háčik je svetový unikát štúdia terénneho vozidla, ktorá vzišla z vlastnej iniciatívy zamestnancov bratislavského závodu. Koncept tohto vozidla vychádzal z Golfu III syncro a Golfu variant. Všetky jeho časti boli vyrobené v Bratisl ave vrátane špeciálnych okien a interiéru. Výroba Háčika trvala približne tri mesiace a na kompletnej výrobe sa v rámci fabriky podieľalo približne 20 ľudí.
7. Tretí z VW rodiny (1999)
Na sklonku tisícročia sa v Bratislave začal vyrábať model Volkswagen Polo. Zmena názvu firmy na Volkswagen Slovakia naznačila expanziu spoločnosti mimo hlavného mesta.
8. Volkswagen smeruje na sever (2000)
V údolí Turčianskej kotliny, v obkolesení majestátnych hôr, sa rozbiehala výroba komponentov pre prevodovky, podvozky a neskôr aj motory. Vznikol závod v Martine, ktorý aktuálne zamestnáva viac ako 800 ľudí a je jedným z najväčších zamestnávateľov v regióne.
9. Príchod novodobých Superstars (2001)
Bol to začiatok najväčšieho investičného projektu v dovtedajšej histórii Volkswage n Slovakia. Padlo rozhodnutie, že v Bratislave sa bude vyrábať vlajková loď značky Volkswagen, model Touareg. A spolu s ním čiastočne aj Porsche Cayenne, ktoré si na svoju veľkú chvíľu muselo ešte pár rokov počkať. Zatiaľ sa na Slovensku začali montovať karosérie, pričom finalizácia prebiehala v nemeckom Lipsku.
10. Premiéra svetových hviezd (2002)
Nastala chvíľa, keď spoza brán bratislavského závodu začali vychádzať prvé prémiové SUV vyrobené na Slovensku.
11. Hosť zo Španielska (2003)
Na krátky čas sa v Brati slave usídlila výroba modelu Ibiza sesterskej značky SEAT.
12. Prvý milión (2003)
Volkswagen Slovakia sa stal najväčším automobilovým výrobcom v histórii krajiny. Do roku 2003 vyrobil prvý milión vozidiel. Do dnešného dňa ich počet ďaleko presiahol 6 miliónov.
13. Lakovňa (2003)
Po vyše desaťročí nastal čas na spustenie novej lakovne v samotnom srdci závodu.
14. Tretí do partie (2005)
Medzi SUV modely pribudol tretí model tretej značky špičkové Audi Q7.
15. Prvá Škodovka z Volkswagen Slovakia (2008)
Prvým modelom od značky ŠKODA, ktorý sa vyrábal v Bratislave pod vlajkou Volkswagenu, bola ŠKODA Octavia.
16. Aby mali príbehy dobrý koniec (2008)
V roku 2008 vznikla Nadácia Volkswagen Slovakia, ktorá doteraz prerozdelila takmer 9 miliónov eur na podporu vzdelávania a ďalších významných dobročinných projektov.
17. Začiatok éry s veľkým E (2010)
Bolo vyrobené úplne prvé hybridné vozidlo koncernu Volkswagen Touareg Hybrid, ktorý predstavoval základ pre vývoj a výrobu čisto elektrickýc hautomobilov koncernu Volkswagen.
18. Príchod rodiny malých mestských vozidiel (2011)
Do Bratislavy prišiel po SUV vozidlách ďalší veľký projekt New Small Family. Rodinu troch malých mestských áut vytvorili Volkswagen up!, ŠKODA CITIGO a SEAT Mii.
19. Zrodila sa elektrizujúca hviezda (2013)
Odštartovala sériová výroba prvého elektrického vozidla koncernu Volkswagen. Elektrický motor a batériu zabudovanú do podvozku oboje vyvinuté v rámci koncernu dostal Volkswagen e up!
20. Gigantická sila lisovne (2013)
Do prevádzky bola uvedená novopostavená lisovňa, ktorej srdcom sa stal v tom čase najsilnejší lis v koncerne s celkovou lisovacou silou 91 000 kN. Pre lepšiu predstavu: takýto tlak by vznikol, ak by sa na seba poukladalo 4 245 vozidiel Volkswagen Touareg. Teoreticky by to bola veža vysoká 7 km. Vyrábajú sa tu prevažne hliníkové vonkajšie pohľadové diely na bratislavské SUV modely, ale napríklad aj kapota na Porsche Macan.
21. Nový závod v Stupave (2014)
Na skok od závodu v Devínskej Novej Vsi bola otvorená Nástrojáreň SK. V Stupave vyrábajú nástroje a prípravky pre výrobné závody po celom svete.
22. Tam, kde tancujú roboty (2015)
Do popredia sa začal dostávať hliník a nové spájacie technológie. V Bratislave bola otvorená nová karosáreň, do ktorej sa investovalo 600 miliónov eur a zaradila sa medzi najmodernejšie karosárne na svete. Tisícka robotov v nej dnes „tancuje“ okolo karosérií pre tri modely Volkswagen Touareg, Audi Q7 a Audi Q8.
23. Partner tisícok slovenských rodín (2015)
Od roku 2015 si Volkswagen Slovakia drží počet zamestnancov stabilne ako spoľahlivý a zodpovedný zamestnávateľ nad päťcifernou hranicou 10 tisíc zamestnancov.
24. Porsche kompletne zo Slovenska (2017)
Slovensko si získalo dôveru luxusnej značky Porsche i celého koncernu a po niekoľ koročných skúsenostiach a odvedenej k valitnej práci získalo do portfólia kompletnú produkciu novej generácie modelu Porsche Cayenne. Od roku 2017 tak odchádza tento tátoš exkluzívne z Bratislavy do celého sveta na kolesách. Pre tretiu generáciu bola postav ená nová karosáreň a nová montážna hala. Výška i nvestície dosiahla 800 miliónov eur.
25. SUV refresh (2018)
Dlho na seba nenechala čakať ani nová generácia modelu Volkswagen Touareg, ktorého výroba sa presťahovala do novej karosárne k modelom Audi. V tom istom roku prišiel do Bratislavy nový SUV model Audi Q8, rovnako vo všetkých motorizáciách vyrábané výlučne na Slovensku.
26. Elektrické trojičky (2019)
V auguste sa začal sériovo vyrábať vynovený Volkswagen e up! s väčším dojazdom a koncom roka dostali elektrický pohon ďalšie dva modely ŠKODA CITIGOe iV a SEAT Mii electric. V súvislosti so záväzkom koncernu vykročiť smerom k uhlíkovej neutralite postupne narastá podiel elektrických a plug in hybridných vozidiel vo výrobe.
27. Porsche dostalo parťáka (2019)
V segmente Porsche našiel svoj domov druhý model príťažlivé Porsche Cayenne Coupé.
28. Elektrická ofenzíva (2020)
Koncom roka 2020 mali plug in hybridný pohon už všetky kompletne vyrábané SUV z bratislavského závodu. Po novom aj Volkswagen Touareg a Audi Q8.
29. Šesť plus jedna (2020)
Svoju veľkú chvíľu v žiari svetelného tunela na konci výrobnej linky oslávilo 6 miliónte vozidlo. V Bratislave sa zároveň začal vyrábať 9. model, do segmentu New Small Family prišlo na finálnu montáž kompaktné SUV ŠKODA Karoq.
30. Kruh sa uzatvára, legenda sa vracia (2020)
Do Bratislavy sa vráti výroba modelu Volkswagen Passat a spolu s ním pribudne do portfólia aj ŠKODA Superb. Koncom roka 2020 ohlásená investícia v objeme 500 miliónov eur bude zavŕšená v roku 2023 štartom produkcie nových generácií uvedených modelov.