Nová elektrická verzia s trochu krkolomným označením samozrejme nie je prvé Géčko v službách Vatikánu. Trieda G funguje ako takzvaný papamobil už 45 rokov, a aj keď sa k pápežom dostávajú vozidlá rôznych značiek, práve terénny Mercedes patrí aj kvôli charakteristickým úpravám karosérie k najznámejším modelom.

V osemdesiatych rokoch ho používal Ján Pavol II. Išlo o prvé vozidlo s oficiálnym názvom „Popemobil“, mohli ste ho vidieť hlavne na Svätopeterskom námestí a v základe išlo o Mercedes W460 vyrábaný v rokoch 1979 až 1992.

Aby náhodou nedošlo k omylu, auto na fotkách nie je prvý elektromobil určený pre pápeža a jeho suitu. Stačí si nakoniec spomenúť na návštevu najvyššej hlavy katolíckej cirkvi na Slovensku v roku 2021, keď Škoda práve pri tejto príležitosti predstavila a poskytla k službám Františka čierne Škody Enyaq.

Mercedes však správne pripomína, že ide o prvý model s hviezdou na kapote, ktorý slúži pontifikátu a zároveň má nulové lokálne emisie.

Automobilka pripomína, že vozidlo „bolo vyvinuté v úzkej spolupráci s Vatikánom“ a že „jeho elektrický pohon bol prispôsobený nízkym rýchlostiam“, v ktorých sa papamobil obvykle pohybuje pri verejných vystúpeniach.

Technické detaily Mercedes neprezradil, takže netušíme, či auto náhodou nemá kvôli úspore hmotnosti zmenšený akumulátor (keďže sa nepredpokladá, že by bol pápež prevážaný na dlhších trasách automobilom). Jediné, čo vieme, je, že ide o ručne vyrobené G580 EQ, ktorý si zachoval štyri elektromotory, ale redukčné prevodovky podľa všetkého využívajú iný prevodový pomer.

Ako je zvykom, aj najnovší papamobil má odstránenú strechu od stĺpikov B, respektíve aj tie boli upravené tak, aby vozidlo opäť získalo charakteristickú siluetu. Zadné sedadlá konštruktéri demontovali a namiesto nich tu nájdete centrálne umiestnené vyvýšené kreslo. Dá sa výškovo nastavovať a navyše je otočné.

Vzadu potom nechýba dvojica samostatných núdzových sedadiel (nielen) pre ochrannú službu, ktoré Mercedes diskrétne popisuje ako miesta „pre ďalších cestujúcich“. Podobne Nemci hovoria o demontovateľnej (a samozrejme tiež bezpečnostnej) pevnej streche, keď tvrdia, že sa používa len v daždi či za zhoršených klimatických podmienok. Účel dvoch stúpačiek v zadnom nárazníku vám bude v kontexte s určením auta tiež jasný.

Namiesto obyčajných jedny „samovražedné“ dvere

Predčasný vianočný darček je ako obvykle lakovaný bielou perleťovou farbou a povšimnite si napríklad, že na pravej strane ostali tiež zadné dvere, aj keď teraz majú pánty na opačnej strane.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 9 obrázkov

zdroj: Mercedes