Prechod na elektromobilitu je zatiaľ nastolený a taký krok prinesie nielen zmenu pre spotrebiteľov, ale vyžiada si investície aj u firiem zabezpečujúcich distribúciu elektriny. V opačnom prípade to sieť nezvládne a nápor bude priveľký. Už teraz platí, že kapacita siete na Slovensku limituje stavanie nových nabíjacích bodov pre elektromobilov.

„Distribučná sústava nie je pripravená na väčší nárast elektromobility. Potrebovali by sme ju posilniť s ohľadom na plánovaný rozvoj nabíjacích staníc,“ uviedol pre agentúru TASR zástupca Stredoslovenskej distribučnej Miroslav Gejdoš. To by malo byť možné z peňazí v rámci takzvaného vládneho plánu obnovy, na energetiku a jej rozvoj je vyčlenených viac ako 200 miliónov eur, no tento balík sa použije aj na iné účely, ako je samotné posilňovanie elektrickej siete (napr. vodíkové projekty).

Gejdoš upozorňuje, že ak sa k peniazom z plánu obnovy nedostanú, nebudú zvládať kapacitne pripájať mnohé elektronabíjačky. To môže v konečnom dôsledku znížiť záujem spotrebiteľov o elektromobilitu, ktorý je beztak na Slovensku nižší ako v mnohých iných krajinách EÚ. Dôvodom je aj vo všetkých ohľadoch mizerná podpora elektrických áut zo strany štátu.

Nárast o 40 %! Postupne...

Dopyt po elektrine rastie, rezort hospodárstva očakáva, že ak by do roku 2030 elektromobily tvorili hoci len 5 % osobných áut, spotreba elektriny narastie o 2 %.

Ak dospejeme do stavu, že budú u nás jazdiť len autá na elektrinu, nároky na dodávky elektriny vzrastú o 40 %! Ide o 12 terawatthodín ročne, resp. výrobu takmer troch jadrových blokov po dobu jedného roka, píše TASR.

Ak pritom prejde zákaz spaľovacích motorov v nových autách, práve 40-percentný nárast by sa stal pravdepodobne postupne realitou. Či sa tak stane, bude závisieť od toho, či zákaz definitívne schvália aj napriek najnovším obštrukciám Nemecka a nesúhlasu vybraných iných krajín.

Odborníci sa však zhodujú, že elektromobily nepribudnú rapídne z večera do rána, ale ich počet sa bude zvyšovať postupne. Napríklad distribučná firma ZSE preto hovorí, že každý rokom zvyšuje investície do elektrickej siete.

„Treba určite investovať do posilnenia distribučnej sústavy a cielene sa zamerať najmä na prioritné uzlové oblasti. Príkladom môžu byť obývané zóny miest, kde bude určite dopyt najmä po inštalovaní normálnych AC nabíjačiek a domácich wallboxov (AC nabíjačky) napríklad v spoločných garážach,“ myslí si riaditeľ Slovenskej asociácie pre elektromobilitu Patrik Križanský.

Zdroj: TASR / cz.depositphotos.com