Doprava na diaľniciach v Bratislave sa už približne 1,5 roka riadi inovovaným systémom líniového riadenia. Vďaka nemu sa v metropole výrazne znížila nehodovosť na diaľniciach, a to približne o 14 %, uvádza Národná diaľničná spoločnosť (NDS).
Celkový počet nehôd na úsekoch diaľnic v rámci mesta Bratislava klesol z 530 v roku 2019 na 459 v roku 2022. Diaľniči tak porovnali údaje z období, kedy na intenzitu dopravy nemala významný vplyv pandémia nového koronavírusu (ako napríklad v roku 2020).
"Okrem nehodovosti táto inovácia zlepšila aj dopravnú situáciu z pohľadu kongescií, motoristi sa na diaľniciach v hlavnom meste zdržia vo všeobecnosti menej, keďže líniové riadenie automaticky vyhodnotí riziko vytvorenia zápchy a znižuje povolenú rýchlosť niekoľko kilometrov pred potenciálne upchatým úsekom. Doprava je tak plynulejšia," vysvetľuje NDS.
Nie je však znižovanie rýchlosti v predstihu zbytočné? Diaľničiari odpovedajú jasne: určite nie. Práve znižovanie rýchlosti v úsekoch, kde sa zápcha ešte nevytvorila, je totiž jednou z kľúčových vlastností inteligentných systémov riadiacich dopravu.
Cieľom je zabrániť tomu, aby v istom okamihu prišlo do existujúcej zápchy množstvo áut, čím by sa kolóna ešte viac zväčšovala. Ak sa maximálna povolená rýchlosť spomalí ešte pred miestom zápchy, oddiali sa príchod ostatných áut a vzniká dokonca priestor na jej zmenšenie. Ako však priznáva aj NDS, má to jednu podmienku – motoristi musia zníženú rýchlosť aj dodržiavať.
Upozorní aj na zlé počasie
Líniové riadenie taktiež varuje motoristov napríklad pred vlhkosťou vozovky či podobnými javmi. Zároveň upozorňuje vodičov na plánované udalosti, napríklad na servisnú odstávku tunela Sitina alebo nedávnu komplexnú opravu mosta Lamač na D2.
Systém riadenia dopravy funguje aktuálne na bratislavských úsekoch diaľnic D1 a na diaľnici D2 od Maďarska do Bratislavy. Líniové riadenie existuje aj na obchvate Bratislavy (projekt D4R7). NDS by ho chcela integrovať do hlavného líniového riadenia mesta Bratislava.
Líniové riadenie pribudne aj na budúcej križovatke diaľnic D1 a D4. Výhľadovo sa počíta aj s jeho zavedením na diaľnici D2 smerujúcej do Česka a rovnako tak v rámci rýchlostnej cesty R1.
Zdroj / foto: NDS