Toyota sa opäť ukazuje ako globálna automobilka s podstatne širším rozhľadom, než niektorí konkurenti vystresovaní z aktuálneho jednostranného smerovania EÚ. Kým jej doterajší partneri z PSA segment najmenších mestských áut nahradia ich drahými elektrickými verziami, Toyota volí opačnú taktiku a vyvíja nástupcu Ayga s výlučne benzínovým pohonom. Niečo na tom bude, kým predaj drahých elektrických áut do mesta bude aj v budúcnosti výrazne ovplyvňovaný štátnymi dotáciami, na výrazne lacnejšie benzínové auto dosiahnu zákazníci aj bez nevyspytateľných štátnych stimulov s nejasnými pravidlami. Postaviť malú elektrickú Toyotu by z technického hľadiska nebol problém (pre domáci trh Toyota dokonca stavia mini elektrický model C+pod s výkonom 9 kW/12 k), ale z ekonomického hľadiska je to čistý nezmysel, hovorí japonská automobilka. Jej technici sa pritom otvorene zamýšľajú aj nad ekológiou a verejne vyhlasujú, že situácia okolo elektromobilov rozhodne nie je vždy taká „zelená“, ako sa nám politici snažia nahovoriť.
Najmenšia Toyota bude stáť na podlahovej platforme TNGA-B.
Zmenšený Yaris
Nástupca aktuálneho Ayga (meno novinky zatiaľ automobilka nepotvrdila) pritom nebude žiadne primitívne auto, fabrika ho vyvíja na technickom základe európskeho Auta roka 2021 (Toyota Yaris), dostane teda skrátenú verziu podlahovej platformy TNGA-B, na ktorej mimochodom jazdí aj podstatne väčší crossover Yaris Cross. Konštruktéri prezradili, že nepôjde o elektromobil a s veľkou pravdepodobnosťou ani žiadny hybrid. Ak by bolo auto príliš zložité a vozilo by na palube veľké trakčné batérie, stratilo by zmysel. Namiesto toho sa vývojový tím sústredí na optimalizáciu a maximálne zefektívnenie pohonného reťazca s vysoko účinným spaľovacím motorom. Vzorom jednoduchosti a priamočiarosti pre novinku má byť prvá generácia Ayga. Toyota má v pláne len v Európe predávať ročne až 500 000 svojich áut postavených na platforme TNGA-B, vrátane nového „Ayga“. Práve predaj veľkého počtu lacných a jednoduchých áut je podľa Toyoty jednou z najefektívnejších ciest trvalo udržateľnej mobility blízkej budúcnosti. Niečo na tom bude, najmä ak bude svoje autá, na rozdiel od konkurentov, schopná predávať pomimo systému sociálne nespravodlivých štátnych dotácií. Nechajme sa teda prekvapiť.
Pevnosť platformy TNGA-B dokazuje aj to, že na nej Japonci postavili aj veľký Yaris Cross.