Od 29. augusta 2023 Londýn radikálne rozširuje takzvanú zónu ultra-nízkych emisií, alebo tiež ULEZ. Pri pohľade na mapu je zrejmé, že bude po novom roztiahnutá prakticky do všetkých mestských štvrtí.

Pre vodičov to znamená, že sa do mesta dostanú bez problémov len prípade, ak budú sedieť za volantom benzínového auta s emisnou normou Euro 4 (začala platiť v januári 2005) alebo vo vozidle s naftovým motorom plniacim Euro 6 (september 2014). Pre ostatných to neznamená, že sa do vyhradenej zóny nedostanú, ale za zaregistrovaný vjazd musia denne zaplatiť 12,5 libry. V prepočte okolo 14 eur a 20 centov. Denne!

Asi neprekvapí, že toho majú vodiči plné zuby a ešte menej prekvapí, že sa v rámci občianskej neposlušnosti objavila armáda aktivistov, ktorá začala ničiť, kradnúť či inak znefunkčňovať nenávidený kamerový systém. Hovoria si Blade Runners a v rozhovoroch s médiami oznamujú, že „zlikvidujú každý jeden kus záznamového zariadenia, nech sa deje čokoľvek“.

Britský denník Daily Mail koncom apríla oznámil, že z ich prieskumu a informácií od členov skupiny odhadujú, že sa im podarilo zničiť minimálne niekoľko stoviek kamier. Strihajú im elektrické rozvody, poškodzujú ich kladivami, premaľovávajú ich, alebo ich rovno odskrutkujú a odnesú.



Starosta Londýna Sadiq Khan vyhlásil, že polícia berie vandalizmus tohto typu veľmi vážne a podobné vyjadrenia vydal tiež mestský dopravný podnik. Tieto potenciálne trestné činy (krádeže či poškodzovanie cudzej veci) môžu byť v Británii v závislosti na výške škody „odmenené“ až štyrmi rokmi nepodmienečne, Blade Runners ale v rozhovore s Daily Mail tvrdia, že napriek tejto hrozbe im boj za to stojí.

Ani menej radikálni motoristi pritom nie sú z nového nariadenia nadšení. Podľa rýchleho prieskumu spomínaného denníka sa mnohým nepáči, že musia vynaložiť značné čiastky na nákup nových áut, aj keď to nemali v pláne, navyše tí ekonomicky najslabší sa obávajú, že ich rozšírená zóna doslova vyženie z mesta.



ULEZ donúti rodičov platiť za každodenný odvoz detí do školy a dôchodcovia sa boja, že ostanú uväznení vo svojom bydlisku, pretože nebudú môcť dochádzať autom k praktickým lekárom.

Aby sme boli konkrétni, zväčšenie zóny koncom augusta zahŕňa až päť miliónov obyvateľov a zo štatistík registračných úradov vyplýva, že až 200 tisíc z nich vlastní automobil, ktorý uvedené pravidlá nespĺňa.

Rozšírenie emisnej zóny pritom nie problémom len pre súkromné osoby. Proti nemu sa už ohradili i malé podniky a charitatívne organizácie, ktoré upozorňujú, že nové nariadenie zodvihne ich náklady do tej miery, že budú nútené buď skončiť alebo presunúť svoju činnosť.

Mestský dopravný podnik už vynaložil na rozšírenie kontroverzného kamerového systému odhadom 60 až 75 miliónov libier a celkovo by mal vyjsť na 130 až 140 miliónov libier. Súčasne s tým stúpa tiež počet členov Blade Runners. Aktuálne ich je viac ako sto a pribúdajú ďalší.

Plány na rozšírenie ULEZ boli navrhnuté ešte pod vedením Borisa Johnsona, do praxe ich ale zaviedol súčasný starosta Sadiq Khan.

Mesto argumentuje zlepšením kvality vzduchu a štúdiami, ktoré dokazujú spojitosť medzi výfukovými plynmi a rôznymi typmi ochorení, vrátane rakoviny. Protestujúci však majú na svojej strane tiež niekoľko výskumov, ktoré odhalili, že zavedenie zóny ULEZ zlepšilo londýnsky vzduch len minimálne.

Blade Runners tvrdia, že mestu nejde ani tak o emisie, ako skôr o absolútnu kontrolu občanov, dodatočné zdanenie vo forme spomínaného poplatku a Khana nazývajú sociopatom.