Prvá verzia pokutovania sumou 300 €/deň a následného bezmocného vymáhania pokút od previnilcov, ktorí jazdia bez poplatku po diaľniciach sa nezačala realizovať ani viac než polroka po spustení. Chvála bohu! Nehovoriac o tom, že previnilcom doposiaľ neprišlo ani len vyrozumenie, o tom, že ich niekde čaká mimoriadne vysoká pokuta, vyrubená viacnásobne. Pritom vladári sa viackrát vyjadrili, že pokuty môžu a budú posielať aj retrospektívne, teda spätne od 01. 02. 2016. Aký máme medzičasom výsledok? NDSka eviduje státisíce neplatičov, obrovské množstvo nahromadených (možno aj neoprávnených) pokút, neschopnosť evidované vstupy spracovať a kopu otáznikov, čo s tým? A zodpovední? Štandard, odmietajú priznať, že to zas pokazili...
Zdanie klame
Veci sa začiatkom leta predsa len dali do pohybu. A zdalo sa, že správnym smerom. Nedávno prišla do parlamentu novela s ambíciou to nejako poopravovať. Novela zavádza prechodné ustanovenia, posúva účinnosť platnosti zákona od novembra 2016, rieši doterajších neplatičov, mení periodicitu pokutovania a upravuje výšku pokuty. To všetko je super. Ale zostalo to na polceste a koaliční somárikovia nie sú ochotní potiahnuť káričku ďalej. Cestou sa mali zrealizovať aj ďalšie ozaj dobré zmeny v zákone o diaľničných poplatkoch. Chcete vedieť aké?
Po novom je maximálna pokuta za nezaplatenú diaľničnú známku znížená z 300 eur na 150 eur. Ak ju majiteľ vozidla do 3,5 tony zaplatí do 15 dní, dostane dokonca akciovú cenu len 100 €. Teda dvojnásobok súčasnej ceny ročnej známky. Zákon nadobúda platnosť od 01. novembra 2016
Snahy napraviť úvodné babráctvo ešte v NRSR neschválili a nový minister Érsek už avizoval, že naše 10-dňové diaľničné známky zdražejú! Vraj máme najlacnejšie mesačné a ročné známky medzi okolitými krajinami EÚ. Vážne?! Pár príkladov: Slovensko má 463 km diaľnic. 10-dňová diaľničná známka stojí 10 eur. Česko má 751 km diaľnic, cena 10-dňovej známky je 11,23 eur, Rakúsko 1 719 km diaľnic, cena 10-dňovej známky je 8,70 eur, Maďarsko 1 515 km diaľnic, cena 10-dňovej známky je 9,4 eur. Pokračovať asi netreba a nepomer ceny k počtu km asi vidí každý...
Navyše, 10-dňové známky kupujú väčšinou turisti a tí vraj zdraženie znesú. Úvaha dobrá, no realita komická. Na jednej strane chceme prikúriť zahraničným turistom, na druhej strane vieme, že ich za nezakúpenú diaľničnú známku cez nový systém nedokážeme pokutovať. Takže, ak si zahraničný turista nekúpi drahšiu známku, nič sa mu nestane. No ak si náš turista, ktorý neužíva diaľnicu pravidelne, len ide s rodinou raz ročne na dovolenku takúto známku nekúpi, môže si nachystať peniaze na mastnú pokutu. Lebo toho pokutovať vieme.
Priestor na zlepšenie tohto (zrejme dobre mieneného) paškvilu bol veľký. Tu sú návrhy opozície, konkrétne poslancov za SaS. Ako už asi tušíte, ani jediný neprešiel, lebo!
Poslankyňa Kiššová je presvedčená, že Slovensko môže a má mať progresívny systém diaľničných známok. Jeho modernosť nemá byť len v tom, že známky na fólii nahradili elektronické. Má byť hlavne v tom, že má byť flexibilný, spravodlivý a má vyjsť v ústrety rôznym potrebám zákazníkov. Preto s kolegami poslancami Miroslavom Ivanom a Karolom Galekom podali v rámci druhého čítania, niekoľko pozmeňujúcich návrhov:
Možnosť kúpy diaľničnej známky na ľubovoľný počet dní - ZAMIETNUTÉ!
Ak máme nový, moderný elektronický systém, v ktorom je možné zakúpiť si elektronicky známku na 10 alebo 30 dní, musí byť predsa možné zakúpiť známku aj na dva týždne, pol roka či dva dni. Tak nastavený systém by bol spravodlivejší voči tým, ktorí diaľnice počas roka nevyužívajú, len idú na dva týždne na dovolenku, prídu za rodinou na dlhšie zo zahraničia, alebo chcú prejsť diaľnicou napríklad na vianočný nákup do veľkého krajského mesta.
Ročná diaľničná známka má platiť celý rok, teda 365 dní - ZAMIETNUTÉ!
Ak vodič kúpi ročnú diaľničnú známku, mala by platiť celý rok, teda 365 dní. Tak sa predsa volá, ročná diaľničná známka! Ako je možné, že platí len do 31.1. nasledujúceho roka?! Slovensko disponuje moderným elektronickým systémom, treba využiť jeho potenciál. Nehovoriac o tom, že keď sa modernizovalo, diaľničnú známku by malo byť možné kúpiť aj sms-kou. Tak, ako parkovací lístok, alebo MHD. Pozmeňujúcim návrhom mohli riešiť nielen dĺžku platnosti ročnej známky, ale opraviť ním lapsus v súčasnom znení zákona, ktorý predkladatelia opomenuli. Paragraf 3 odsek 1 totiž hovorí: „Diaľničná známka s ročnou platnosťou je platná od 1. januára príslušného roku do 31. januára nasledujúceho kalendárneho roku“. Inými slovami – ak si dnes kúpite ročnú známku, platí vám spätne za celý tento rok. Tým pádom tu nie je priestor na žiadne pokutovanie za predošlé užívanie diaľnic bez známky. Jej kúpou sa podľa znenia zákona môžete vyviniť zo všetkých uplynulých prípadov v tomto roku, kedy vás kamerový systém nameral a evidoval ako neplatiča. Dobré, však?! Keď už sú tak arogantní a sebavedomí, možno by bolo vhodné, keby sa viacerí dotknutí občania v tomto obrátili na medzinárodný súd. Toto sa snáď ani nedá prehrať!
Vyňatie prípojných vozíkov z povinnosti platiť za diaľničnú známku - ZAMIETNUTÉ!
Príjmy z diaľničných známok za prípojné vozíky predstavovali v roku 2014 cca 0,7% z celkovej vybratej sumy za diaľničné známky. Dosť málo na problémy pri vymáhaní pokút za ich nezakúpenie. Navyše, vozíky si ľudia často požičiavajú a hlavne ich užívajú nepravidelne. Tu vznikajú problémy s dohľadaním vinníka a riziko, že sa občasní prevádzkovatelia prípojných vozíkov presunú z diaľnic na nespoplatnené cesty, teda aj do obcí. To predsa nechceme.
Zníženie pokuty zo 150 eur na 100 - ZAMIETNUTÉ
Pokuty majú byť preventívne, výchovné, nie likvidačné. Pokuta 100 eur pri cene ročnej diaľničnej známke 50 eur považujeme za dostatočnú, pričom samozrejme platí, že jej zaplatením sa vodič nezbavuje povinnosti známku si pri ďalšom vjazde na diaľnicu zakúpiť. Pri urgentnej úhrade pokuty (do 30 dní od jej vystavenia) by bola suma podľa nášho návrhu znížená na 50 eur. Ani tento návrh SaS neprešiel.
Keď to zhrniem, diaľničné známky zdražejú, pokuty zlacnejú a my to všetko zas ticho akceptujeme. Občasní šoféri sa budú vyhýbať diaľniciam, ktoré SR za obrovské peniaze nielen v prepočte na km, ale aj celkovo vyzbierané cez fondy z celej Európy stavala práve pre nich. Tento štát nie je pre motoristov. Nie je ani pre občanov. Pre koho vlastne je?!