Ich oficiálne stanovisko je: "Národná diaľničná spoločnosť, a. s. bez príjmov z predaja elektronických diaľničných známok nie je schopná zabezpečiť prevádzku a údržbu diaľnic, ani investície do nich a splácanie existujúcich investičných úverov. V prípade výpadku týchto príjmov musia byť nahradené inými zdrojmi - prevádzkovými dotáciami zo štátneho rozpočtu. V opačnom prípade nebude možné zabezpečiť prevádzkovú schopnosť diaľnic a ich bezpečnosť, bude ohrozená platobná schopnosť NDS a hrozí cross default (predčasné splatenie úverov) od bánk," uviedla hovorkyňa spoločnosti Michaela Michalová.
Ministerstvo dopravy mlčí, Érsek na schôdzi (radšej) nebol. Most-Híd návrh tiež kritizuje a nepodporí
Zrušenie diaľničných známok, pokým nebudú dostavané diaľnice na Slovensku, predtým inicioval predseda parlamentu a koaličnej SNS Andrej Danko. Návrh ostro kritizujeme, rovnako ako viacerí dopravní experti. Je to zlý a nezmyselný nápad a zúfalá snaha získať si krátko pred parlamentnými voľbami hlasy voličov. Ministerstvo dopravy je na rozdiel od NDS veľmi oficiálne a strohé: "Pre ministerstvo dopravy nie je téma zrušenia diaľničných známok aktuálnou. K priebehu legislatívneho procesu sa nebudeme vyjadrovať," uviedla hovorkyňa Karolína Ducká.
Koľko zarobia diaľničné známky?
Príjmy z úhrady diaľničných známok v roku 2019 dosiahli zhruba 79,4 milióna eur. Voči roku 2018 to bolo viac o 4 %. Domáci motoristi na uvedenú sumu prispeli menej než polovicou. Presný pomer je nasledovný: Domáci motoristi mali podiel 49,3 %, zahraniční 50,7 %. Návrh za zrušenie diaľničných známok by musel platiť plošne, teda aj pre cudzincov. Snáď nikomu netreba vysvetľovať, že u nás doma nemôže byť nikoho záujmom, aby viac než polovicu ročného príjmu zo zahraničia nechcel a zrušil.
Presnejší pomer predaja diaľničných známok
Z uvedeného je zrejmé, že na odbyt idú hlavne 10-dňové známky. Vlani ich predali 2,743 milióna. Ročných sa predalo 1,167 milióna. Mesačné sú na treťom mieste s počtom 610-tisíc kusov. Desaťdňové známky hradili najmä zahraniční motoristi s podielom 67 %. Ročnú známku uhradilo 138-tisíc vodičov so zahraničným číslom vozidla, čo je 12% podiel.
Pre autá do 3,5 tony máme 4 druhy známok
Od 1. februára 2020 existujú už štyri druhy elektronických diaľničných známok. K doterajšej ročnej známke za 50 eur, tridsaťdňovej za 14 eur a desaťdňovej za 10 eur od začiatku mesiaca pribudla známka na tzv. technický rok, s platnosťou 365 dní od dňa zaplatenia. Tá stojí podobne ako ročná známka 50 eur. Práve tá pomer jednotlivých známok v porovnaní s ostatnými rokmi doposiaľ zmení. Vodiči si ju žiadali od momentu nábehu systému elektronickej diaľničnej známky. Vláda našej žiadosti naveľa vyhovela v novembri 2019 s účinnosťou až v mesiaci parlamentných volieb. Preferenciám to, zdá sa, dostatočne nepomohlo, a tak je tu tento nezmysel!