Asfalt vraj v tuneli Višňové nebude hotový rýchlejšie

Zuzulová odkazuje, že práve Višňové - ako náš v budúcnosti najdlhší cestný tunel - nie je priestorom na experimenty. Odporúča preto štátu, aby využil skúsenosti, ktoré nazbieral z iných tunelov, kde umiestnili betónovú vozovku.

Napokon, aj v prípade Višňového až do nedávna dlhodobo počítalo s betónom, všetko sa zmenilo až v snahe urýchliť jeho otvorenie naplánované na budúci rok.

"Nie všetky navrhované zmeny z ministerstva sú nutné a prospešné. To sa týka aj vozovky. V projekte je navrhnutá cementovo-betónová vozovka, ktorá bola aj súčasťou verejného obstarávania. Bola navrhnutá s ohľadom na jej výhody a riziká bezpečnosti," zdôrazňuje Zuzulová.

Problémom je, že všetko až teraz bolo prichystané na betónovú vozovku a s asfaltom sa nepočítalo. "Keď ju teraz zmeníme na asfaltovú, tak sa vrátime na začiatok už v rozbehnutom vysúťaženom projekte pred dokončením. Preto to nebude rýchlejšie. Tak ako asfaltovú vozovku aj betónovú vieme urobiť za rovnaký čas a aj súbežne betónovať oboma smermi," vysvetľuje odborníčka na dopravné stavby.

Je asfalt vhodný pre diaľničné tunely?

Aký prístup volia v zahraničí? "V Rakúsku sa stavali asfaltové vozovky v dlhých tuneloch v 80. rokoch, v súčasnosti už nie. Tento materiál je vhodný najmä v krátkych mestských tuneloch, kde nejazdia nákladiaky. Výber druhu vozovky je podmienený dopravným zaťažením, teda či tam bude vylúčená nákladná doprava, potom rýchlosťou v tuneli, dĺžkou tunela, ale aj možnosťou prepravy nebezpečného nákladu a napokon aj možnosťou alternatívnej trasy pri odstavení tunela pri opravách," opisuje Zuzulová.

Treba povedať, že asfaltová vozovka je na úvod cenovo výhodnejšia o 10 až 15 percent čo sa týka samotnej pokládky, no má aj kratšiu životnosť, plus vyššie prevádzkové náklady súvisiace s výmenou vozovky.

Zdroj: Index.sme.sk / foto: cz.depositphotos.com