Finančné výsledky a divideny od Volkswagenu

Volkswagen je v kríze. Ešte počas toho, ako sa začínali problémy, odmenil nemecký automobilový gigant svojich akcionárov vysokými dividendami. To vyvoláva otázky. Konkrétne vyplatil VW medzi rokmi 2021 a 2023 akcionárom približne 22 miliárd eur. Len za minulý obchodný rok to bolo 4,5 miliardy eur, a to s odôvodnením, že čistý zisk dosiahol takmer 18 miliárd eur. Dividenda bola vyplatená akcionárom v júni. Len o pár mesiacov neskôr, na jeseň, sa však zdá, že celý "svet" Volkswagenu sa zásadne zmenil.

Nemcom hrozí zatváranie tovární a prepúšťanie, zamestnanci sa obávajú o svoju pracovnú budúcnosť. Kríza vo VW zneisťuje zamestnancov v mnohých regiónoch. Z desiatich nemeckých závodov by mali byť najmenej tri zatvorené. Desiatky tisíc pracovných miest sú ohrozené.

Niečo tu nesedí, hovorí nemecká ľavicová strana strana Die Linke. Podľa nej je bez debaty, že veľkí akcionári, ako sú rodiny Piëch alebo Porsche, by mali svoje dividendy vrátiť. Bývalá predsedníčka strany Die Linke, Janine Wissler, uviedla, že nemôže nastať situácia, aby na roky zlého manažmentu doplatili najviac zamestnanci a na konci daňoví poplatníci, zatiaľ akcionári ďalej zarábajú.

Faktom je, že aktuálna kríza nevznikla náhle. Náročná ekonomická situácia bola citeľná už dlhšie. Aj mnohé problémy Volkswagenu nie sú nové: nedokázal poriadne uspieť s ponukou elektromobilov a už roky mu chýba skutočný predajný hit, ktorý pozdvihol štatistiky predaja nových áut.

Nemecké ekonomika nepotrebuje ďalšie problémy

Keď k tomu pripočítame fakt, že produkcia vozidiel od Nemcov je príliš drahá, zostáva ťažko pochopiteľné, prečo VW zotrval pri svojej štedrej dividendovej politike. VW bol desiatky rokov považovaný za stabilného zamestnávateľa. No automobilka je v kríze už dlhšie a hrozí zatváranie tovární. 

Diskusia o dividendách je však sčasti aj klasická nemecká debata. Odborník na automobilový priemysel Jürgen Pieper sa domnieva, že výplata dividend bola potrebná. Ide najmä o dôveru v akcie ako investičný nástroj. Akcionár je podľa ekonomickej teórie spoluvlastníkom firmy a nesie podnikateľské riziko. Toto riziko je kompenzované dividendou. Keďže VW dosiahol vysoký miliardový zisk, podľa tejto logiky sa dá povedať, že dividena VW bola dokonca relatívne priemerná.

Pieper spomína aj druhý, makroekonomický dôvod, prečo považuje vyplatenie dividend za správne: Zahraniční investori už teraz pri investíciách v Nemecku všetko dvarkát zvažujú a niektorí ich aj pozastavujú. Ak by sa teraz rozpútala ďalšia diskusia o dividendách, mnoho investorov by si mohlo povedať, že radšej investujú inde ako v Nemecku. Platí, že nemecká ekonomika naozaj nepotrebuje ešte hlbšiu krízu. Napokon, bol by to problém aj pre Slovensko, ktoré je s najľudnatejšou krajinou EÚ výrazne hospodársky prepojené.

Zdroj: ZDF