Najlepšie diaľnice sveta? Nemecko má problém
Zvyklo sa hovorievať, že najlepšie diaľnice sveta sú v Nemecku. Krajina stále nemá zavedený všeobecný rýchlostný limit na diaľnici a neplatia sa v nej ani diaľničné poplatky. Na druhej strane v posledných rokoch čoraz viac stráca punc tradičnej automobilovej veľmoci. Vidno to napríklad aj pri tvorbe štátneho rozpočtu na budúci rok.
Nie je tajomstvom, že nemecká spolková vláda v súčasnosti bojuje o peniaze a hľadá spôsoby, ako šetriť. V rozpočte na rok 2025 sú veľké diery a renovácia diaľnic tým pravdepodobne zásadne utrpí. V porovnaní so súčasným naplánovaným stavom sa majú peniaze pre Autobahn GmbH, nemeckého prevádzkovateľa siete rýchlych ciest (na Slovensku má túto úlohu NDS), znížiť o pätinu.
Názory na obdobný úsporný program sa - jemne povedané - rôznia.
Vládny návrh rozpočtu na nadchádzajúci rok je nateraz jasný. Nemci majú mať v roku 2025 na diaľnice vyčlenených namiesto necelých 6,3 miliardy eur len zhruba 5 miliárd eur.
Nemeckí diaľničiari hlásia nedostatok peňazí
Na jednej strane sa ukazuje, že nemecká Autobahn GmbH potrebuje čoraz viac peňazí, na druhej strane sa nemecká vláda vybrala cestou, ktorá motoristov nepoteší. Na výstavbu nových úsekov, rozširovanie, údržbu a prevádzku diaľnic bude podľa interných prepočtov spoločnosti v najbližších štyroch rokoch chýbať 4,1 miliardy eur.
Nemecký stavebný reaguje ostrou kritikou a apeluje na to, že po celé desaťročia vraj krajina investovala príliš málo, a to vrátane údržby.
Aj najväčší motoristický klub v Nemecku ADAC tiež kritizuje plánované škrty v investíciách do diaľnic. Mnohé diaľnice a najmä mosty sú podľa združenia už beztak v zlom stave.
Opačnú rétoriku majú environmentálne asociácie. Expert organizácie Greenpeace na dopravu a životné prostredie Benjamin Stephan chváli plánované úspory a vyzval vládu k účelnému nakladaniu s peniazmi. Podľa neho je potrebné pozastaviť všetky nové stavebné projekty a nechať ich skontrolovať.
Zdroj: ÖRF