Masívne zavádzanie elektromobility a rastúci počet elektrických áut na európskych cestách je cesta, ako splniť klimatické ciele vymedzené EÚ. Európa však stojí pred veľkou výzvou, pre všetky elektrické autá musí vybudovať rozsiahlu nabíjaciu infraštruktúru. Ak chce totiž urobiť z elektrických áut nosný pilier dopravy, musí umožniť ich nabíjanie aj ľuďom žijúcim na veľkých sídliskách či v oblastiach, kde si nemôže dovoliť každý postaviť vlastný nabíjací stojan. Ako na to? Túto otázku už rieši Európska komisia. Práve na ňu tlačí prezident ACEA Oliver Zipse, ktorý zákonodarcov vyzýva, aby vytvorila záväzky pre jednotlivé členské štáty EÚ súvisiace s výstavbou nabíjacej infraštruktúry. Na jej základe by skrátka každá krajina bola povinná vystavať počet nabíjacích miest zodpovedajúci počtu elektrických áut v premávke. Ak sa tak nestane, hrozí, že elektromobilita neprerazí v rozsahu, aký je pre ciele EÚ potrebný.
Viac nabíjačiek zníži cenu elektromobilov
„Rozsiahla nabíjacia sieť umožňuje výrobcom áut používať len priemernú veľkosť batérií, čo výrazne znižuje výrobné náklady a predajnú cenu elektromobilov,“ zdôvodňuje potrebu rozsiahlej infraštruktúry Oliver Zipse. Pripomína, že práve dostatočná hustota nabíjacích staníc je rozhodujúca pri sprístupňovaní elektrickej mobility. Práve tento krok vraj umožní rozšírenie lacných elektromobilov v cenovom rozpätí 15 000 – 30 000 eur. „Typická domácnosť v EÚ nemá rozpočet na veľké a drahé batérie. Bez možnosti nabíjania bude mobilita týchto zákazníkov skutočne obmedzená,“ dodal Zipse.
zdroj: ACEA