Za novú štúdiu je zodpovedná poradenská spoločnosť Alix Partners, ktorú cituje agentúra DPA. Správa upozorňuje, že dopyt po čipoch v automobilovom odvetví kvôli rozvoju digitalizácie a elektrifikácie stále rastie, lenže dodávatelia polovodičových súčiastok sa kvôli hrozbám hospodárskej recesie a stúpajúcim úrokovým sadzbám zdráhajú investovať do nových výrobných kapacít.
To je samozrejme začarovaný kruh, z ktorého sa tak rýchlo vystúpiť nedá, navyše situáciu komplikuje tiež fakt, že marže dodávateľov čipov pre automobily či dodávateľské koncerny sú až o 11 percentných bodov nižšie v porovnaní s maržami za polovodičové komponenty pre zábavnú elektroniku či pre iné priemyselné odvetvia.
Automobilový priemysel má nevýhodu tiež v tom, že je pohľadom dodávateľov „relatívne malým piesočkom na hranie“, má totiž „len“ šesť až desaťpercentný podiel na globálnych výrobných kapacitách, uvádza spomínaná štúdia.
Dopyt po čipoch pre automobily bude podľa uvedenej analýzy aj v roku 2024 prevyšovať ponuku, čo ale spôsobí nielen rast cien týchto súčiastok, ale bude tiež zodpovedný za ďalšie zdražovanie vozidiel. Mimochodom, v súčasnosti trvá dodanie čipov od objednávky až šesť mesiacov, čo je dvojnásobok obvyklého času.
Čipy do áut nie sú pre výrobcov polovodičov príliš lukratívne
Štúdia Alix Partners zároveň správne upozorňuje, že vývoj áut bežne trvá tri až päť rokov, takže v momente uvedenia na trh sú čipy v týchto nových vozidlách považované za relatívne staré. A pre výrobcu polovodičových súčiastok už nie je ich produkcia taká lukratívna. Inak povedané, automobilový priemysel stojí v tomto smere na vedľajšej koľaji, pretože polovodičový priemysel a jeho investície sa zameriavajú predovšetkým na ziskovejšie nové technológie.
zdroj: ČTK prostredníctvom Novinky.cz, Depositphotos