S nedostatkom polovodičov bojuje automobilový priemysel už pár mesiacov. Situácia sa pritom nelepší a podľa predpovedí odborníkov sa „čipová kríza“ k lepšiemu tak skoro neobráti. Svetové výrobné kapacity polovodičových súčiastok sú totiž vyčerpané a namiesto toho, aby sa otvárali nové výrobné linky, dochádza aj k obmedzovaniu produkcie na tých existujúcich. Je za tým niekoľko dôvodov, vrátane vysokej technologickej a finančnej náročnosti ich výroby. Aj preto sa niektoré automobilky začínajú pripravovať na vlastnú produkciu polovodičov. Kým sa tak však stane, ešte to potrvá, je preto možné, že to najhoršie automobilky ešte len čaká. Koncern VW musel na týždeň prerušiť aj výrobu svojich nových elektrických áut vo výrobných závodoch v Cvikove a Drážďanoch. Produkcia elektromobilov je pritom na zozname priorít na prvom mieste. Podľa Volkswagenu tak kvôli odstávke vyrobia o 5000 elektrických áut menej. Postihnuté pritom budú značky VW, Audi, aj Cupra.
O tretinu menej
Nedostatok čipov sa na produkcii koncernu VW v októbri 2021 prejavil medziročným poklesom výroby o celých 33,5 %. Jeho šéf, Herbert Diess však verí, že prechod na intenzívnejšiu digitalizáciu automobilov môže byť aj prospešný. „Akonáhle bude automobil jazdiť autonómne, premení sa na plne digitálny produkt. V záujme zachovania sily automobilového priemyslu je digitalizácia vozidiel veľká výzva. Automobil je stále otvorený inováciám a Európa má šancu ustanoviť v tejto oblasti nové štandardy,“ povedal na adresu postupujúcej digitalizácie Diess. Zároveň priznal, že s nedostatkom čipov sa dalo rátať už pred krízou, len ťažko sa však dal odhadnúť skutočný rozsah nedostatku čipov. Zdôraznil však to, ako výrazne sa Európa musí naučiť rozumieť softvéru. „Potrebujeme nové schopnosti, musíme sa naučiť rozumieť softvéru,“ povedal Diess. A pripomenul, že VW buduje novú vlastnú divíziu, ktorej úlohou bude v kooperácii s treťou stranou vyvíjať vlastný operačný systém.
zdroj: Reuters