Myslieť si, že aktuálny nedostatok čipov v automobilovom sektore je len krátkodobý dočasný výkyv v dodávkach, je naivné. Situácia v celom svete ukazuje, že problém je podstatne hlbší a zďaleka nejde len o to, že producenti čipov odsunuli automobilových odberateľov na druhú koľaj (tí totiž odoberajú rádovo menej polovodičov, než producenti spotrebnej elektroniky). Ako už totiž potvrdilo niekoľko ekonomických analytikov, automobilky sa chytili aj do vlastnej pasce, ktorou je neúmerný tlak na ceny týchto komponentov. Výrobcovia čipov tak nedostatkový komponent logicky predajú tam, kde dostanú viac peňazí (výrobcovia spotrebnej elektroniky odoberajú až 75 % celosvetovej produkcie čipov, automobilky približne 10 % produkcie). Situácii nenahráva ani fakt, že väčšina ich výroby je sústredená v Ázii a USA, zatiaľ čo Európa hrá vo výrobe týchto súčiastok druhú ligu. Navyše, zvýšenie kapacity výroby čipov je neúmerne drahý proces trvajúci niekedy aj dva roky. Za nedostatkom čipov však nie je len pandémia, ako sa často medzi laickou verejnosťou hovorí, môžu zaň aj nepriaznivé klimatické podmienky. Ako je to možné? Jednoducho, výroba čipov je totiž veľmi náročná na spotrebu vody a práve Tchaj-wan ako jeden z hlavných ázijských producentov čipov postihlo obdobie výrazného sucha.
„Najnovšie automobily komunikujúce s okolitým svetom prostredníctvom 5G siete obsahujú až o 40 % viac čipov, než predchádzajúca generácia áut. Do roku 2027 sa trh s čipmi zdvojnásobí,“ hovorí ekonomický analytik Radek Novák.
Už to nevykryjeme
Mierne zakolísanie v dodávkach čipov automobilky ešte vykryť dokážu a zákazníci si to ani nemusia všimnúť. Ak však nedostatok trvá dlhšie a nepomáhajú ani škrty v komfortnej výbave áut, prichádza obmedzovanie výroby, resp. dodávok hotových áut. Automobilkám sa totiž často vyplatí skôr stavať nekompletné autá a následne do nich montovať výbavu vyžadujúcu čipy, ako výrobné linky úplne zastaviť.
Od štvrtka stojíme
Najnovšie ohlásil zastavenie výroby nitriansky Jaguar Land Rover. Ten od štvrtka, 27. mája 2021, dočasne stopne výrobu na deväť dní. Informáciu potvrdila hovorkyňa závodu Miroslava Remenárová. Nedávno obmedzil výrobu aj bratislavský Volkswagen. V sobotu, 22. mája 2021, zasa potvrdil odstávku (do štvrtka 27. mája) v celej automobilke aj trnavský Stellantis.
Problém s nedostatkom čipov sa samozrejme týka aj celej Európy, podľa analytikov sa navyše nedá predpokladať, že sa tak skoro vyrieši. Automobilový priemysel sa momentálne zdá ako najpostihnutejší, upozorňujú však, že rovnaká kríza už klope na dvere aj producentom mobilných telefónov a spotrebnej elektriniky.
zdroj: TASR, SITA, archív autora, PSA Slovakia