UNAS
09.03.17 22:33
M
@UNASUNAS pretklada návrhy zákonov prečitajte si ich, čo roby česmad
nahana pre svoich olicharkov vodičov. Ministerstvo dopravy, výstavby a
regionálneho rozvoja
Slovenskej republiky
k rukám ministra
Námestie slobody č. 6
P.O.BOX 100
810 05 Bratislava
Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR
Špitálska 4, 6, 8
816 43 Bratislava
V Banskej Bystrici dňa 9.3.2017…...................
Návrh Únie autodopravcov Slovenska na zmenu niektorých zákonov a prijatie opatrení na zjednodušenie administratívnych povinností vo vzťahu k ostatným štátom EÚ
Navrhujeme, aby Národná rada Slovenskej republiky prijala novelu zákona č. 361/2014 Z.z. o dani z motorových vozidiel a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov nasledovne:
1. § 7 za ods. 4 doplniť ods. 5:
„Daňovník daň za každé vozidlo podliehajúce tejto dani zníži o preukázateľne zaplatené mýto za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií týmto vozidlom za predchádzajúci kalendárny rok, maximálne však o 30 % ročnej sadzby dane pripadajúcej na toto vozidlo upravenej o zníženia a zvýšenia podľa tohto zákona.
Ods. 5 až 8 v § 7 sa potom prečísľujú na ods. 6 až 9.“
Túto zmenu zákona navrhujeme zaviesť za účelom zníženia daňovej a poplatkovej záťaže autodopravcov v SR. Zákon o dani z motorových vozidiel aj zákon č. 474/2013 Z.z. o výbere mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií sleduje výber prostriedkov do rozpočtov orgánov verejnej moci, ktoré by mali byť použité na opravu a výstavbu pozemných komunikácií. Ide o takmer identické určenie prostriedkov vyberaných štátom. Táto zmena by mala čiastočný negatívny dopad na rozpočtové príjmy územnej samosprávy, avšak zároveň budú týmto opatrením podporení miestni podnikatelia, ktorí v konkrétnom území tvoria pracovné miesta a odvádzajú dane. Zníženie by bolo prísne viazané na vozidlo, ktoré bolo vedené v mýtnom systéme a za ktoré bolo reálne aj mýto odvedené.
2. Žiadame, aby Ministerstvo PSVaR SR uzatvorilo s partnerským ministerstvom Rakúskej republiky dohodu o uznávaní potvrdení o výške mzdy vyslaných pracovníkov. Podľa v súčasnosti platných predpisov v Rakúsku musí vyslaný zamestnanec s výkonom práce v Rakúsku podľa zákona o boji proti mzdovému a sociálnemu dumpingu č. 44/2016 mať pri sebe za účelom preukázania dodržania rakúskej minimálnej mzdy podľa kolektívnej zmluvy tzv. hlásenie o vyslaní (formulár ZKO 3), podklady o prihlásení do systému sociálneho zabezpečenia a mzdové listy preukazujúce výšku mzdy.
Prax je taká, že rakúske orgány v prípade, ak slovenský prepravca nevybaví vodiča vyslaného na výkon práce do Rakúska aj týmito dokladmi, ďalšiu jazdu mu zakážu až dovtedy, kým prepravca potrebné doklady vodičovi nedodá. Ide o zbytočné nabaľovanie administratívy na vodiča, ale aj zamestnávateľa.
Navrhujeme, aby sa slovenská strana v zmysle takto vyrokovanej dohody zaviazala, že bude vydávať potvrdenia jednotlivým prepravcom o tom, že títo spĺňajú podmienky stanovené európskymi právnymi predpismi (najmä smernicou č. 96/71/ES o vysielaní pracovníkov v rámci poskytovania služieb a inými nadväzujúcimi európskymi predpismi zamedzujúcimi mzdovému a sociálnemu dumpingu), ktoré by rakúske úrady povinne akceptovali ako postačujúce doklady. Potvrdenia by mohol vydávať napr. Inšpektorát práce, ktorý má v kompetencii kontrolovať podmienky dodržiavania pracovnoprávnych predpisov u jednotlivých zamestnávateľov v SR. Tento by po vykonanom audite vydal potvrdenie konkrétnemu prepravcovi, resp. zamestnávateľovi vysielajúceho zamestnanca na výkon práce do Rakúska.
Následne by bolo vhodné uzavrieť obdobné dohody s ostatnými krajinami EÚ, ktoré kladú, alebo v budúcnosti budú klásť dodatočné administratívne povinnosti slovenským prepravcom v rámci voľného pohybu služieb v EÚ. V dlhodobejšom horizonte je možné uvedenú problematiku upraviť aj centrálne na úrovni Európskej komisie, ak by o to prejavili záujem ostatné krajiny EÚ.
3. Navrhujeme vyvolať rokovania medzi zástupcami MDPa T SR, UNAS, ČESMAD a MV SR k možnosti zaviesť obmedzené predchádzanie nákladnými vozidlami na diaľniciach a rýchlostných komunikáciách. Podstatou týchto rokovaní by bolo vytypovať niektoré prehľadné úseky diaľnic a rýchlostných ciest, v ktorých by bolo možné predbiehať aj nákladnými vozidlami. Prípadne by toto povolenie mohlo byť obmedzené aj časovo tak, aby právo predbiehania nákladnými vozidlami bolo smerované do období zníženej premávky (napr. od 23.00 h do 5.00 h). Tieto úseky by sa vyznačili zvislým značením.
K tomuto by bolo nutné zmeniť ustanovenie § 35 ods. 3 zákona č. 8/2009 Z.z. o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov nasledovne:
„(3) Vodič motorového vozidla kategórie N, ktorého najväčšia prípustná celková hmotnosť presahuje 7 500 kg, alebo vodič jazdnej súpravy, ktorej najväčšia prípustná hmotnosť presahuje 7 500 kg, nesmie pri jazde po diaľnici predchádzať iné motorové vozidlo, okrem prípadov, ak značka predchádzanie povoľuje.“
4) Pokuty za priestupky a správne delikty v zákone č. 474/2013 Z.z. o výbere mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií a o zmene a doplnení niektorých zákonov v platnom znení uvádza niektoré sadzby pokút neprimerane vysoké vzhľadom k porušeniu povinností vodičom alebo prevádzkovateľom vozidla. Neprimeranosť je najmä v tom, že v prípade prevádzkovateľa ide o objektívnu zodpovednosť za protizákonné konanie zamestnanca. Tento je primárnym porušovateľom predpisov, často konajúci aj proti príkazom zamestnávateľa a to najmä z nedbalosti. Prepravcovia sú v prípade porušenia povinností podľa § 28 ods. 5, pokutami vo výške 480,- € až 2000,- €, pričom reálnym následkom je rozdiel vo výbere mýta vo výške 0,- € alebo v prípade zlého nastavenia počtu náprav ide o rozdiel na mýte do 10 ,- €, niekedy aj v neprospech prepravcu. Navrhujeme, aby sa v takýchto prípadoch zrušili tieto drakonické sankcie porušujúce princíp proporcionality v trestaní a výška pokuty by sa odvíjala od násobku mýta, ktoré nebolo vybraté v správnej výške, alebo ktorého výber by bol týmto nesprávnym postupom reálne ohrozený.
Preto navrhujeme zmenu § 28 ods. 5 zákona č. 474/2013 Z.z.. o výbere mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií a o zmene a doplnení niektorých zákonov nasledovne:
„(5) Za správny delikt podľa odseku 1 písm. b) alebo písm. e) sa uloží pokuta vo výške desaťnásobku rozdielu vo výbere mýta oproti výberu mýta vybratom pri riadnom nastavení a používaní palubnej jednotky.“
Odpovedať