Segment SUV dostal v piatok večer, 6. septembra, ďalší klinec do rakvy. O siedmej večer nezvláda 42-ročný vodič svoje čierne Porsche Macan, v ľavotočivej zákrute prechádza do protismeru a naráža do skupiny nič netušiacich chodcov. Výsledkom mimoriadne tragickej udalosti je mŕtvy 3-ročný chlapec, jeho 64-ročná stará mama a dvaja muži vo veku 28 a 29 rokov. Ďalší dvaja chodci ostávajú po incidente zranení. Ako neskôr ukazuje vyšetrovanie, pravdepodobnou príčinou je epileptický záchvat vodiča, ktorý stratil nad Porsche kontrolu a zastavil ho až neďaleký plot staveniska.
Rozbité čierne Porsche Macan zastavil až plot staveniska. Polícia nehodu stále vyšetruje.
Emócie situáciu komplikujú
Tragická udalosť okamžite rozpútala debatu o zmysle veľkých a výkonných SUV v centrách miest. Nielen kvôli ich vyššej spotrebe a produkovaným emisiám, ale aj z hľadiska bezpečnosti. Ako informuje agentúra ČTK, v nedeľu sa na mieste nehody zišlo približne 500 ľudí, ktorí si hromadne uctili pamiatku obetí nehody. „Zabijaci na kolesách“, skandujú stále častejšie vystrašení ľudia Berlína. Ako však pripomínajú aj nemeckí odborníci z oblasti dopravy, dve tony ocele poháňanej vysokým výkonom vyžadujú obrovskú dávku zodpovednosti. A tá, žiaľ, niektorým vodičom veľkých výkonných SUV chýba. Dopravný analytik Siegfried Brockmann pripomenul, že viac ako hmotnosť má na nebezpečenstvo vplyv rýchlosť vozidla. „Všetko, čo ide rýchlejšie ako 50 km/h, je pre ľudské telo životu nebezpečné, či dokonca smrteľné,“ dodal.
Stephan von Dassel, starosta mestskej časti Berlin-Mitte, v ktorej sa nehoda stala, na svojom Twitteri napísal: “Tieto autá podobné obrneným transportérom nepatria do mesta. Sú to zabijaci ovzdušia a sú nebezpečné aj bez nehôd. Každá chyba ich vodiča sa mení na životné nebezpečenstvo pre nevinných.“ Predstavitelia strany „Zelených“ sa opäť vyslovili za zákaz týchto áut v centrách miest. Za ich názor sa postavila aj organizácia na ochranu životného prostredia Deutche Umwelthilfe, ktorá sa už v minulosti postarala o zákaz vjazdu naftových áut do centier niektorých miest. Navrhuje im zákaz vjazdu, alebo zvýšené poplatky. Sandra Hassová z európskeho autoklubu ADAC však reagovala s chladnejšou hlavou a väčším odstupom: „Je nemiestne využívať tak tragickú udalosť pre vyhlasovanie dopravno-politických požiadaviek.“
SUV sa mení na crossover
Odhliadnuc od možného politického pozadia podobných vyhlásení je však pravdou, že vlna nevôle a odporu voči tomuto segmentu začína, aj pod ekologickým tlakom, narastať. V USA, kolíske segmentu SUV, už začína hlad po autách tohto segmentu opadať. Ich predajnosť klesá a dopyt trhu sa obracia smerom k ekologickejším vozidlám. Podobný trend však začína vnímať aj Európa. Nasýtenie trhu predpovedá stále viac organizácií a automobilky začínajú nenápadne naberať kurz smerom k nižším a ekonomickejším crossoverom. Či je však práve toto riešenie, ukáže až čas.