„Zrejme neexistuje vhodnejší okamih upozorniť všetkých účastníkov cestnej premávky a najmä chodcov na maximálnu opatrnosť. I v tomto roku práve tento týždeň rozbiehame kampaň, ktorej cieľom je apelovať na chodcov, aby v svojom vlastnom záujme využívali reflexné prvky a boli tak čo najviditeľnejší,“ povedal Jiří Vodička, marketingový manažér spoločnosti Goodyear Dunlop Tires.

"Vidieť a byť videný" - GoodYear vyzýva v kampani k používaniu reflexných prvkov.

Podľa štatistiky v minulých rokoch mierne klesol počet usmrtených chodcov na cestách. „Toto číslo svedčí o tom, že naša snaha o osvetu a presviedčanie chodcov, aby sa prostredníctvom dostupných prostriedkov snažili byť čo najviditeľnejší, prináša zatiaľ len obmedzené výsledky. Aj preto budeme túto kampaň každoročne opakovať. Chceme, aby si chodci a cyklisti začali uvedomovať, že akýkoľvek reflexný prvok môže skutočne zabrániť nehode, ale často i zachrániť život,“ zdôraznil Jiří Vodička. 


Mnohí účastníci premávky sa správajú neohľaduplne. Niektorí chodci a cyklisti nemajú vodičské oprávnenie a veľakrát nevedia ako sa bezpečne správať na cestných komunikáciách. Na jednej strane sa chodci častokrát vrhajú pred rozbehnuté vozidlá a na druhej strane vodiči až pričasto ignorujú stojacich ľudí na prechode. Na cestách tak vzniká agresivita. Chodci nadávajú na vodičov a vodiči na chodcov. Povedzme si na rovinu, že obe strany majú pravdu. Chodec, cyklista a motorkár je však pri nehode omnoho zraniteľnejší, než človek sediaci v aute. Vodiča a pasažierov vo vozidle chránia deformačné zóny, airbagy a pod. Ostatní účastníci premávky však nemajú takéto vymoženosti a doplácajú aj na malé chyby omnoho tragickejšie.

Najviac nehôd zlým správaním sa chodcov bolo spôsobených:


•    náhlym vstupom na vozovku z chodníka (krajnice, okraja vozovky) bez                           rozhliadnutia,
•    zlým odhadom vzdialenosti a rýchlosti vozidla,
•    nárazom do vozidla zboku,
•    náhlou zmenou smeru chôdze (otočenie, vybočenie pri pozdĺžnej chôdzi).


Vlani (v r2014) na cestách zahynulo 57 chodcov a 24 cyklistov. Väčšina z týchto tragických nehôd sa stala práve v jesennom období, v ranných alebo večerných hodinách. Teda v čase, keď sú všetci, či už na vozovke, na chodníku alebo na prechode pre chodcov vystavení riziku, že ich vodiči neuvidia. Autá, motorky a cyklisti majú povinnosť svietiť, ale chodci, ktorí sú v cestnej premávke najzraniteľnejší, zatiaľ takúto povinnosť nemajú.

POKUTY ZA OSVETLENIE NA SLOVENSKU SUMA
Neosvetlenie motorového vozidla počas jazdy pri nezníženej viditeľnosti 10 - 20 €
Neosvetlenie motorového vozidla počas jazdy pri zníženej viditeľnosti 50 €
Neosvetlenie nemotorového vozidla počas zníženej viditeľnosti 20 €
Použitie predných a zadných hmloviek v čase, keď nie je hmla, nesneží alebo neprší 30 €
Neosvetlenie stojaceho vozidla pri zníženej viditeľnosti v obci na mieste, kde tvorí prekážku cestnej premávky alebo na ceste mimo obce 50 €

Pozrite sa na to, aká je viditeľnosť jednotlivých druhov oblečenia z pohľadu vodiča:

Viditeľnosť chodcov možno zlepšiť pomocou vhodne zvoleného oblečenia, či doplnkov z fluorescenčných, či reflexných materiálov, ktoré zvyšujú svetelný kontrast voči pozadiu a predlžujú vzdialenosť, na akú ich môže vodič zbadať. Z farieb je najviac vidno bielu (na 55 metrov) a žltú (na 37 metrov). Modré oblečenie je vidno len na 18 metrov, na druhej strane reflexné prvky až na 200 metrov. „Základné pravidlo bezpečnosti na cestách ‘Vidieť a byť videný‘ platí pri zníženej viditeľnosti dvojnásobne. Vodiči, ktorí zranili chodcov alebo cyklistu, sa zhodujú na tom, že ho nevideli vôbec alebo príliš neskoro,“ pripomína Jiří Vodička. 


„Každý chodec by mal vedieť, že v tmavom oblečení je v tme na ceste takmer neviditeľný. Vodič, ktorý neuvidí chodca včas, nedokáže rýchlo zareagovať a chodcovi sa bezpečne vyhnúť,“ uvádza ďalej Jiří Vodička. Brzdná dráha pri rýchlosti 90 km/h na suchej vozovke je zhruba 40 metrov a vodič potrebuje najmenej 38 metrov (ktoré prejde za 1,5 sekundy) len na to, aby si uvedomil nebezpečenstvo a začal reagovať. Veľmi dôležité je preto, aby chodca či cyklistu uvidel včas. K tomu dobre poslúži akýkoľvek reflexný prvok, ktorý dokáže odrážať dopadajúce svetlo od reflektorov vozidla až na vzdialenosť 200 metrov.


„Najrôznejšie reflexné prvky sú dnes už bežné dostupné. Pomôže čokoľvek - od najrôznejších odrážajúcich materiálov cez nažehľovačky alebo samolepiace fólie na textil, našívacie pásky na odevy až po pripínacie výstražné pásky na rukávy a nohavice. Podľa odborníkov bezpečnostné reflexné prvky je najvhodnejšie pripevniť na pohybujúce sa časti tela, najlepšie na nohy alebo na ruky. Len cyklistom namiesto pások odporúčame okrem kvalitného povinného osvetlenia bicykla aj reflexnú vestu, ktorá odráža svetlo dopadajúce zo svetlometu vozidla na veľmi veľkú vzdialenosť,“ uzatvára Jiří Vodička.   

Zdroj: tlačová správa, minv.sk