V ČR sa snažia prispôsobovať a modernizovať bezpečnostné prvky na komunikáciách. 

Obyčajný človek možno nevie, ale moderné krajiny zvyčajne na 10-ročné obdobie prijímajú stratégiu zvýšenia bezpečnosti cestnej premávky. Ide o tlak zo strany Európskej komisie. Tá aktuálna platí na Slovensku do r. 2020. Aké sú rámcové ciele? 

  • Zníženie dopravnej nehodovosti v dôsledku prekročenia najvyššej povolenej rýchlosti a neprispôsobenia rýchlosti okolitým podmienkam.
  • Zníženie dopravnej nehodovosti v dôsledku požitia alkoholu a drog.
  • Zníženie dopravnej nehodovosti u zraniteľných účastníkov cestnej premávky.
  • Zvýšenie bezpečnosti prostredníctvom účinnej dopravnej výchovy v školách a výcviku žiadateľov o vodičské oprávnenie vo výcvikových zariadeniach autoškôl.
  • Zvýšenie úrovne bezpečnosti cestnej infraštruktúry.
  • Zvýšenie úrovne bezpečnosti prostredníctvom bezpečnejších vozidiel a zavádzaním inteligentných dopravných systémov (IDS).
  • Zvýšenie úrovne bezpečnosti v cestnej nákladnej a autobusovej doprave.
  • Zvýšenie úrovne ponehodovej starostlivosti.
  • Manažment bezpečnosti cestnej premávky.

A aj napriek týmto čiastkovým cieľom sa hlavný cieľ nemusí podariť naplniť. Stačí jedna väčšia nehoda, povedzme autobusu, a celá štatistika môže ísť do hája. Navyše vodičov pribúda a priestoru na ich realizáciu je stále rovnako.

A tento problém netrápi len Slovensko, ale aj susednú Českú republiku. A keďže to je celkom zaujímavá problematika, prezentujem ju aj vám. Pôvodne podľa plánov nemalo byť do konca roka 2018 viac pri smrteľných dopravných nehodách ako 393 obetí. Už teraz sa zdá, že sa cieľ nepodarí dosiahnuť. Informácie priniesol Marcel Mourek, ambasador Evropské asociace bezpečnosti silnic (EABS).


Podľa aktuálnych štatistík len v prvom polroku na českých cestách zahynulo na cestách 233 ľudí. To je presne o 10 ľudí viac, ako minulý rok v rovnaký čas. Počet nehôd narástol o 1 %. Konkrétne to predstavuje zhruba 50 000. Najlepšie roky v ČR boli r2011 a 2014, kedy boli výsledky priaznivejšie.


„Stratégiu sa nedarí dlhodobo plniť, počty mŕtvych a ťažko zranených sú stále vysoké. Navyše ciele stratégie nie sú nijako ambiciózne. V severských krajinách sa už bežne pracuje s cieľom nulového počtu mŕtvych na cestách,“ uviedol Mourek.


"Projekty komunikácií sú zastarané. Každý bezpečnostný prvok na cestách musí vyhovovať českým normám, ktoré ale pochádzajú z minulého storočia. Pritom vývoj ide rýchlo dopredu," uviedol ďalej Mourek. Podľa neho existujú napríklad nové typy vodorovného značenia, ktoré upozorní vodiča na vybočenie z pruhu, či bezpečnejšie zvodidla, ktoré zadržia aj nákladné autá. Tie sa jednoducho nepoužívajú, lebo ich tamojšia legislatíva a právne normy nepoznajú. 


Tieto pasívne prvky pritom nechránia len vodičov, ale aj ostatných účastníkov cestnej premávky. Ide napríklad o osvetlenie prechodov, tlmiace bariéry znemožňujúce vyjdenie auta na chodník, či zvodidlá prispôsobené proti podkĺznutiu motorkármi. 

Celkovo za prvý polrok v ČR v osobných autách zomrelo 112 ľudí, 56 chodcov o 38 motorkárov. Najtragickejší mesiac bol máj a najhorší deň piatok. Najviac nehôd, až 70 %, sa stalo na cestách mimo obce, 26 % v obci a zvyšok na diaľnici.

Zdroj: blesk.cz

Foto: Policie ČR