Elektromobily na firmu: Podnikatelia sú opatrní

Automobilový priemysel zažil už lepšie časy. Momentálne ho sužujú dve krízy. Hlavným problémom pre tradičných nemeckých výrobcov áut je klesajúci predaj spaľovacích motorov v Číne. Navyše k tomu prispieva aj znížený dopyt po elektromobiloch v niektorých krajinách Európy, vrátane Nemecka či susedného Rakúska (v prípade Slovenska sa ani nedá hovoriť o prepade predaja áut na baterky, keďže ten sa u nás nikdy poriadne nerozbehol...).

Napríklad v Rakúsku bolo od januára do augusta zaregistrovaných niečo viac ako 170 000 nových áut. To je mierny nárast v porovnaní s minulým rokom. Úplne iná je však bilancia pri čisto elektrických vozidlách, kde počet nových registrácií klesá. Kde sa tento pokles najviac prejavuje?

 
 
 
 

Nie sú to súkromné domácnosti, ktoré váhajú s kúpou elektromobilov, ale najmä podniky. V spomínanom Rakúsku totiž dominujú trhu s novými autami práve firmy, ktoré registrujú približne 70 % všetkých nových vozidiel, najmä naftových, ale aj elektrických áut. Prečo firmy zastavujú nákupy elektromobilov? Kým domácnosti častejšie kupujú ojazdené autá, hlavný podiel na predaji elektromobilov majú firmy. A práve tu sa dostávame k jadru problému.

Od januára do augusta tohto roka zaregistrovali podnikatelia len 21 300 nových elektromobilov, čo predstavuje pokles o 23 % oproti predchádzajúcemu roku. Naopak, súkromní kupujúci si udržali relatívne stabilný záujem, keď v prvých ôsmich mesiacoch registrovali približne 6 900 elektromobilov, čo je pokles len o šesť percent. Aj keď tieto štatistiky nie sú 100-percentným obrazom trhu, pretože zahŕňajú aj krátkodobé registrácie vozidiel predajcami, poskytujú aspň všeobecný obraz o vývoji trhu.

Dôvody pre pokles dopytu po elektroautách?

Jednou z hypotéz je, že celospoločenská diskusia okolo elektromobilov zohráva svoju rolu. Na Slovensku jej politici nevenujú príliš veľký priestor, no v Rakúsku či Nemecku ide o nosnú tému. Práve tam zdôrazňujú viaceré silné politické strany potrebu odložiť plánovaný zákaz predaja spaľovacích motorov po roku 2035, čo môže zákazníkov zneistiť.

Ešte dôležitejším dôvodom je pravdepodobne slabá ekonomika. Viaceré krajiny v európskom priestore smerujú k druhému roku stagnácie, či rovno recesie a táto situácia vedie k poklesu investícií firiem, ktoré znižujú svoje výdavky. To sa týka aj nákupu vozidiel, vrátane spaľovacích motorov. Ak sa však ekonomika zotaví, očakáva sa, že predaj elektromobilov opäť vzrastie.

Ďalším problémom sú podľa odborníkov nabíjacia infraštruktúra a náklady na nabíjanie. Tie by mohli byť rozhodujúcim faktorom v prípade, ak by mali nabíjačky hustejšiu sieť a náklady na elektrinu by boli aj vo vyspelej Európe také nízke, až by sa stali rozhodujúcim kritériom doslova v neprospech spaľovacích áut.

Elektromobil na leasing sa nemusí vyplatiť

Hoci je nabíjacia infraštruktúra v EÚ miestami už relatívne dobre vybudovaná, nabíjanie stále trvá dlhšie než tankovanie. Rýchlonabíjacie stanice hlavne na diaľniciach sú pritom oveľa drahšie ako tie v mestách, pričom rozdiel môže byť drastický. Tento cenový rozdiel znižuje prevádzkové úspory dosiahnuté u elektromobilov v porovnaní s vozidlami na spaľovací pohon.

Zabúdať nesmieme ani na neistotu firiem ohľadom zostatkovej hodnoty elektromobilov. Nové firemné vozidlá sa často kupujú formou leasingu. Avšak klesajúce ceny nových elektromobilov tlačia aj na pokles trhovej hodnoty ojazdených vozidiel, čo znamená, že firmy môžu na konci leasingu výrazne prerobiť, keď budú nútené doplatiť rozdiel medzi dohodnutou a skutočnou hodnotou vozidla. Aj to vedie k obavám mnohých podnikateľov.

Zdroj: Kurier.at / foto: cz.depositphotos.com