Tentoraz opäť prehovoril šéf koncernu VW, Herbert Diess. Je pritom zaujímavé sledovať, akými názorovými vlnami celý koncern za posledné roky prechádza. Tí starší si určite spomenú, ako pred rokmi práve Volkswagen tvrdil, že budúcnosť osobnej dopravy je v efektívnych naftových motroch. A možno ani nebol ďaleko od pravdy, keby na to nešiel vlastnou cestou a tak trochu pritom netajil pár skutočností, čo všetko za nízkou spotrebou ich naftových áut je. Potom prišla aféra Dieselgate (dodnes sa vedú polemiky o jej ekonomicky-politickom pozadí) a náhla zmena kurzu o 180 °. Z koncernu VW sa stal zo dňa na deň asi najväčší európsky propagátor plošnej elektromobility. Teraz však znova prichádza vytriezvenie a podstatne zmierlivejší tón.
Z vetra, slnka alebo jadra
Aj samotný Herbert Diess s chladnou hlavou konštatuje, že elektromobilita je riešenie, no vyjadruje pochybnosti nad dátumom definitívneho ukončenia predaja áut so spaľovacími motormi. Všetko je totiž nastavené na rok 2035, no ako upozorňuje, na plošné zavedenie je to píliš skoro. „Bude to pre všetkých obrovská výzva,“ komentuje plošný prechod na elektromobilitu a dopĺňa, že ani samotný VW zatiaľ nemá vyriešené výrobné kapacity na výrobu dostatočného počtu trakčných akumulátorov. „Na dosiahnutie 50 % podielu elektromobilov na celkových predajoch nových áut potrebujeme 6 gigatovární na batérie a tie musíme mať v prevádzke najneskôr v roku 2028,“ hovorí Diess. V tom však nie je jediný problém. Je tu ešte niečo, omnoho závažnejšie – nedostatok zelenej energie. „Druhou stranou mince je skutočnosť, že elektrické autá dávajú skutočný zmysel len vtedy, ak ich nabíjame obnoviteľnou energiou pochádzajúcou z vetra, slnka alebo jadra,“ vyjadril obavy Diess. „Pokiaľ máme krajiny závislé na energii vyrobenej z uhlia, tam nedáva plošná elektromobilita žiadny zmysel,“ zamýšľa sa šéf koncernu VW. A to je problém, s ktorým sa bude musieť EÚ popasovať najskôr. „Nedáva zmysel elektrifikovať mobilitu sveta bez toho, aby bol energetický sektor uhlíkovo neutrálny,“ dodal Diess.
Ako problém sa javí aj vysoká cena elektrických áut. Ak totiž legislatíva zakáže ľuďom používať autá so spaľovacími motormi, podstatným spôsobom sa tým zníži ich mobilita (najmä nízkopríjmovým skupinám). A hoci tomu niektorí ekologickí aktivisti tlieskajú a upozorňujú na možnosť cyklistiky, či elektrických kolobežiek, z ekonomického hľadiska je zachovanie mobility a na ňu naviazaných daňových príjmov jednotlivých ekonomík kľúčové. Spoločnosť tak bude musieť v dohľadnej dobe vyriešiť niekoľko protichodných požiadaviek – dostatok zelenej energie, cenovú dostupnosť elektrických vozidiel a technologickú a kapacitnú nezávislosť EÚ na ostatných regiónoch.
zdroj: Reuters, The Verge